Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

piątek, 25 lipca 2014

Cryptic Tales


            Grupa powstaje w Przemyślu z inicjatywy gitarzysty Piotra Kopko (30.01.72) i perkusisty Jarosława Maciuszka (15.10.73)4,5,6. Nie długo później do składu dołącza śpiewający basista Irus4,6. Na początku formacja używała roboczej nazwy Tanotos5, ale muzycy doszli do wniosku, że jest ona mało oryginalna5 i przyjmują Cryptic Tales, podpatrzoną od grupy Testament5, dla których była to jedna z alternatyw w okresie przyjmowania nowej nazwy5. Logo dla grupy wykonuje Christopher Szpajdel5 znany twórca logotypów zespołowo z całego świata i były współpracownik „Septicore” Zine. Muzycy rozpoczynają próby i tworzą materiał na pierwsze demo grupy4. Niestety na dzień przed rejestracją materiału4 na debiutanckie demo z zespołu odchodzi Irus4,6, którego ponosi ambicja i wiara swoje umiejętności6. Po kilku miesiącach przesłuchań do zespołu dołącza drugi gitarzysta Dariusz Gibalewicz i basista Witold Zawadzki, a Kopko obejmuje wolny etat wokalisty łącząc śpiew z gra na gitarze4,6. Muzycy skupiają się na dopracowaniu materiału4 i zamykają sale prób przed widzami15

Cryptic Tales a.d. 1991r  
            W marcu 1991 grupa wchodzi do zaimprowizowanego studia2,4 w miejscowym WDK2,4,  gdzie rejestruje utrzymany w stylistyce death metalu, debiut The Sigh Of The Southern Cross2,4. Dzięki tej kasecie Cryptic Tales zostaje zauważony przez Mariusza Kmiołka i podpisuje kontrakt z Carnage Rec4.  28-ego lipca grupa występuje na Shark Attack ’9116. W listopadzie grupa wchodzi do Studia 8 w Gdyni, gdzie rejestruje nowe demo „Anathema”17 dla Carnage Rec. Materiał, który na nim się znalazł jest mieszanką death i doom metalu17 a instrumentum zostało rozszerzone o kontrabas. Kaseta ukazuje się ze sporym opóźnieniem, dopiero w marcu 1993 roku z przyczyny zaginięcia taśmy DAT z miksowanym materiałem1, przez co zespól musiał się udać ponownie do studia i dokonać nowych miksów1.

Cryptic Tales a.d. 1992r

            W maju 1994 roku18 grupa ponownie wchodzi do Studia 8 w Gdyni12,18, z zamieram zarejestrowania 45-cio minutowego materiału12, utrzymanego w stylistyce doom z elementami muzyki psychodelicznej z lat 6018. Niestety z powodu rozpadnięcie się sprzętu zaoferowanego przez studio12, oraz braku funduszy na przedłużenie sesji, Cryptic Tales nie rejestruje trzech utworów12. Muzyka grupy zostaje rozszerzona o partię fletu, które zagrał Włodek Tuz7.  Miał również ponownie zostać wykorzystany kontrabas7, ale zastąpiono go klawiszami z powodu nie dotarcia na czas do studia muzyka, który współpracował z formacją przy nagrywaniu Anathemy7. Po sesji nagraniowej zespół opuszcza Zawadzki, a jego miejsce zajmuję Mateusz Bernardyn (16.04.76)7,8. Materiał otrzymuje tytuł „Valley Of The Dolls” i ukazuje się w Polsce nakładem Gamma Records, a jego wydaniem na zachodzie zainteresowały się cztery wytwórnie12. 23-ego lipca grupa występuje na „S’thrash’ydle” ’9416

Cryptic Tales a.d. 1994 r
             W maju 1996 roku grupa wchodzi do Studia SPAART w Boguchwale gdzie rejestruje swój debiutancki album „The Tales”, na którym znajduję się jedenaście kompozycji utrzymanych w stylistyce klimatycznego doom metalu, z gotyckim wokalizami. Zespól rezygnuje z udziału instrumentów jak flet czy kontrabas zastępując je klawiszami, czego przyczyną jest niemożliwość w pełni odtworzenia utworów podczas koncertów3, drugą przyczyną jest też zerwanie kontaktu z Tuzem3. Debiut ukazuję się w Polsce na kasecie nakładem Croon Records (dawnego Gamma Rec.)3. Cryptic Tales prowadzi w tym okresie rozmowy z portugalska wytwórnią Danger records w sprawie wydania na płycie kompaktowej„Valley Of The Dolls” i „The Tales”3. Nawiązuje również współpracę z Piotrem Popielem, edytorem zina Sthrashna Thrashka, w roli menedżera grupy3. W 1997 roku nakładem Aweken Production „The Tales” ukazuje się w Europie na CD8,15, a zespól daję serię koncertów w Polsce8 i w Niemczech8,15. W roku tym Kopko bierze tez gościny udział w nagraniu mini album grupy Sacrum „The Symbol”15. Od grupy odchodzi Gibalewicz, a zastępuje go Maciej Motyka8.  27-ego września występuje na Vox Mortiis Festiwal w warszawki klubie Remont27

Cryptic Tales a.d. 1996r
W 1998 roku Kopko postanawia wycofać się z grupy14, po mimo planowanej na jesień15 rejestracji nowego materiału, coraz bardziej odległego stylistycznie14, od tego co grupa prezentowała z początkiem lat ’90. Była to muzyka prosta, utrzymana w stylistyce gotycko doom metalowej14. Przyczyną jego decyzji było wypalenie się na tle artystycznym11,14 i brak wiary w powodzenie zespółu14. Reszta muzyków nie podejmuje żadnej działalności pod nazwą Cryptic Tales i formacja samoistnie się rozpada11,14.
Pierwszą próbę reaktywacji zespołu muzycy podejmują w 1999 roku10,14 w składzie: Kopko, Maciuszek i Bernardyn10,14 próbując powrócić stylistycznie do czasów „Anathemy”10,14, ale dalej nie satysfakcjonowało to muzyków i zespól ponownie się rozszedł10,14.
Motyka wyprowadza się z Przemyśla zakańczając całkowicie muzyczną działalność13. Bernardyn wyprowadza się do Warszawy gdzie bierze udział w licznych projektach13. Kopko na ten czas rezygnuje z gry13.


W 2002 roku obywa się ponowna próba reaktywacji Cryptic Tales10,14 w składzie Kopko, Maciuszek i Daniel Maciura z Bleeding Art19. Kopko komponuje pięć nowych utworów, ale dalej w stworzonych kompozycjach nie odnajduje w sobie sił19 do gry i zespół zaprzestali prób14. Po pewnym czasie Kopko zaczyna komponować w domu nowe utwory posługując się komputerem19 i rozpoczyna pracę nad nowym stylem grupy10.
W listopadzie13 20058,13 grupa ponownie zbiera się w składzie Kopko, Maciuszek, Bernardyn8 oraz drugi gitarzysta Jacek Fall8,11, grający w Bleeding Art11 i rozpoczyna prace nad nowym wizerunkiem zespołu8, jaki opracował Kopko zainspirowany grupą Emperor14. Po ogłoszeniu reaktywacji Cryptic Tales dostaje liczne propozycje zagrania koncertów, ale nie przyjmuje ich chcą wpierw przypomnieć o sobie nową płytą10. Prób odbywają się głownie w trzyosobowym skaldzie Kopko, Maciuszek i Fall a Bernardyn dojeżdża sporadycznie z Warszawy19.

Cryptic Tales a.d. 2008
W październiku 2006 muzycy wchodzą do SPAART Studio w Boguchwale8, gdzie rozpoczynają etapową rejestrację nowego materiału8. Podczas pierwszej sesji zostają nagrane ślady perkusji i pierwszej gitary rytmicznej8. W kwietniu 2007 roku zostaje nagrana druga gitara rytmiczna, solówki i  ścieżka basu8. W przerwie między etapem drugim a trzecim8, Bernardyn werbuje do grupy7 klawiszowca Bartłomieja Filipińskiego7,8.  W lipcu Cryptic Tales dokonuje ostatnich nagrań, podczas których zarejestrowano wokale, wstawki gitary klasycznej i klawisze mające być pierwotnie zaaranżowane jak zawsze przez Kopko7. W grudniu grupa kończy miksy nowego materiału w SPAART Studio8.
W lutym 2008 w Studio Hertz został dokonany mastering materiału8, który ukazuje się marcu pod tytułem „VII Dogmata Of Mercy”8, nakładem Empire Recrods8. Nowe wydawnictwo prezentuje muzykę utrzymaną w stylistyce black death metalu. W lipcu Cryptic Tales nagrywa swój pierwszy video clip, którego produkcją zajęła się grupa filmowa Zwllinder8.

Rok 2009 grupa rozpoczyna koncertem u bok Samaela, 25-ego stycznia w krakowskim klubie „Loch Ness”. W kwietniu „VII Dogmata of Mercy” ukazuję się poza granicami Polski nakładem Crash Music8 a Psycho Records wydaje wznowienie na CD „Valley Of The Dolls”8. W maju nakładem Redrum 666 ukazuje się reedycja CD „Anathemy”. Następnie grupa gra kolejno: 29-ego w klubie „Sing Sing” w Przemyślu, 30 –ego w rzeszowskim klubie „Vinyl”, a 31-ego w Krakowskim „Underworld”8. W sierpniu z powodów osobistych odchodzi Fall8. We wrześniu nowym gitarzystą zostaje Adam Dryś, który już od pierwszego koncertu po reaktywacji wspomagał zespół na koncertach8 grajacy równocześnie w Underdark8. 30-ego października Cryptic Tales występuje  na Extreme Nights Vol. II w Lublinie. W listopadzie zespół towarzyszy na dwóch koncertach grupie Abused Majesty: 27- ego w rzeszowskim klubie „Od Zmierzchu do Świtu” a 28-ego w klubie „Kobra” w Katowicach8.

Rok 2010 rozpoczyna się dla Cryptic Tales występem 24-ego stycznia w klubie „Rotunda”, na koncercie z okazji 10-cio lecia grupy Thy Disease8.  W lutym muzycy zamykają się w Sali prób i rozpoczynają pracę nad nowym materiałem8. 22-ego maja występują na United Titans Festiwal 2010 w Krakowie8. 13 czerwca zespól gra koncert w klubie „Grota” w Przemyślu, podczas którego zespół wspomaga „Lobo”. 11-ego września Cryptic Tales występuje w okrojonym składzie na „Warmia Underground 2010 w Olsztynie, gdyż Filipiński i Bernardyn odmówili udziału z powodów osobistych8. Zespół wystąpił bez klawiszy, a Bernardyna zastąpił „Lobo”8. Wkrótce też Filipiński opuszcza formację bez podania przyczyny8.
W kwietniu 2011 roku grupa wchodzi ponownie do SPAART Studio, w którym rozpoczyna rejestrację nowej płyty8 o tytule „Ancestors of Conquerors” muzycznie mającą być kontynuacją „VII Dogmata of Mercy”. Zostaje ona nagrana w składzie Kopko, Maciuszek i Dryś. W lipcu podczas drugiego etapu partie basu nagrywa Marcina Nowaka9 Solówki są udziałem, Macieja Gawlika9, a klawisze zostają zaaranżowane przez Kopko i Drysia8.

============================================================================================
[1] „Carnage News” Thrash’em All nr 6 1993
[2] Mariusz Kmiołek “Demo reviews” Thrash’em All nr 1 1991.
[3] Piotr Kopko “Cryptic Tales” wywiad przepr dla “Sadistic ZIne nr 7”
[4] Jarosław Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr dla „Death Force Zine” nr 1
[5] Jarosław Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr. Leszek Wojnicz dla „Equilibrum OF Noise nr1”
[6] Jarosław Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr. Dla „Necromancy Zine nr 1”
[7] Piotr Kopko “Cryptic Tales” wywiad przepr Kreator  dla Silent teras nr 3
[8] http://www.cryptictales.pl 20.07.2014
[9] http://chaosvault.com/?s=Cryptic+Tales 20.07.2014
[10] Piotr Kopko “Cryptic Tales Siedem Dogmatów Miłosierdzia” wywiad przepr. Darek Kempy dla Thrash’em All
[11] Piotr Kopko “Cryptic Tales Muzyczna Wizytówka” wywiad przepr. Piotr Bałajan dla Mystic.art
[12] Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr. Dominik „Nehamod” dla http://metal.pl 20.07.2014
[13] Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr. Dominik „Nehamod” dla http://metal.pl 20.07.2014
[14] Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr. „Ensifer” dla http://www.metalcentre.pl 20.07.2014
[15] Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr „Seizure Zine nr 2” 1998r
[16] Plakat, materiał promocyjny imprezy
[17] Cryptic Tales “Anathema” Carnage Rec 1993
[18] Cryptic Tales “Valley Of the Dolls” Gamma Rec.
[19] Piotr Kopko “Cryptic Tales- Poczuć Zapach Siarki” wywiad przepr. „Levi” dla http://atmospheric.pl 20.07.2014

Zdjęcia pochodzą z [8]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz