Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

czwartek, 24 stycznia 2013

Dizzy



Dizzy powstaje 1986r6,7,12 w Cieszynie1,6,7. Grupa w tym czasie działa przy DK „Tryton” w Skoczowie2,3. Od samego początku prezentują muzykę hard ‘n’ heavy1. Na początku działa pod nazwą The Falling Stone Experience3. 14 Listopada bierze udział w „Bielski Rokosz ‘86”3,6,12 odbywającym się w Sali estradowej „Pod Orłem” w WDK w Bielsko-Białej, gdzie zdobywa wyróżnienie3,6. W 1987 zespól skraca nazwę do Falling Stone gdyż poprzednia sprawia problemy Konferansjerom, jako niezbyt łatwa do zapamiętania2. W roku tym występują na na festiwalach i przeglądach takich jak „Drrrama ’87” w Pruszczu Gdańskim1,6, „Metalowym Maraton” w Katowicach1,6, „Rock Pokoju ‘87” w Warszawie1,6,12, „Termit ‘87” w Chełmku gdzie zdobywa III nagrodę1,6,12 i na „Bielskim Rockoszu ‘87” w Bielsko-Białej1,8,12 gdzie zdobywa II nagrode6,12. Próbuje tez dostać się na festiwal w Jarocinie, ale bez powodzenia9.



W styczniu 1988 po lekkich zmianach personalnych i rozszerzeniu horyzontów muzycznych grupa przyjmuję nazwę Dizzy2. Liderem grupy jest Stanisław Nowak2, który gra na gitarze1,2,6,7,12 i śpiewa2,6 w chórkach6, podówczas 19 letni2 muzyk samouk2.  Na drugiej gitarze gra Olaf Sznapka1,2,6,7,12, również samouk2, studiujący wtedy na AGH w Krakowie2. Basistą a zarazem wokalistą jest Jaromir Marcin Olszowski1,2,6,7,12 pracujący w cieszyńskim browarze2. Na perkusji gra Robert Grądzki1,2,6,7,12, który łączy grę w zespole z uczęszczaniem do średniej szkoły muzycznej i pracą w Fabryce Nakryć Stołowych „Polwid”2. Za teksty odpowiedzialni są Olszowski i Nowak6, który jest też głównym kompozytorem6.Z powodu zmiany siedziby przez klub „Tryton”, grupa ćwiczy przez wakacje w Cieszyńskim Centrum Kultury2.

Od lewej: Grądzki, Olszowski, Sznapka
 Dzięki rekomendacji Marcina Jacobsona, który widział Dizzy na koncercie „Rock dla Pokoju” w warszawie oraz „Rock Party” zorganizowanego w bielskim klubie „Metalowiec”, grupa zostaję zaproszona do wzięcia udziału na festiwalu Jarocin’882. Zespołowi bez problemowo udaję się dostać do grona 36 zespołów mających wystąpić na dużej scenie2. Daje pół godziny koncert złożony z pięciu własnych kompozycji2, który spodobał się publiczności i obserwatorą1, nie wygrywa, ale zostaje zauważony1,2. Nagrania z jego koncertu zostały wytypowane na trzy płytową składankę dokumentującą najciekawsze wydarzenia na festiwalu1,2. Dziennikarz „Muzycznego Expressu” Walery Lubaczenko wysuwa propozycje zagrania Dizzy w ZSSR2. Grupa otrzymała tez propozycje rejestracji swych utworów w studiu radiowej III-ójki1,2,6.
26 sierpnia występuje na Drrramie ’881,6,10,11, gdzie nie została zbyt przychylnie przyjęta przez publiczność złożoną głownie z fanów speed i thrash metalu10. Bezpośrednio z festiwalu w Pruszczu Gdańskim udaje się na Młodzieżowe Spotkania Muzyczne ’88 odbywające się w Chojnowie6,12.  Grupa dała tez kilka koncertów na „Jarmarku Nadmorskim” w Gdyni1,6. Jak co rok bierze udział w „Bielskim Rockoszu”1,4 ale zmiana miejsca organizowania przeglądu4 na małą sale w Domu Ludowym w Komorowicach4 oraz z powodu przeżycia wypadku w drodze na przegląd, muzykom zapalił się samochód1 co odbiło się złym nagłośnieniem4, traci szanse na wyróżnienie a nawet nagrodę4


Grupa rejestruje dwa utwory w studio Tadeusza Grabowskiego6, które zostają wyemitowane w audycji Programu II „Muzyka Młodych”1, prócz tego przyjaciele zespołu przygotowują teledysk, ale nikt go nie emituje6. Udaję się tez muzyką pozyskać stałe miejsce prób w Młodzieżowym Domu Kultury w Cieszynie1
W 1989 roku grupa traci coraz bardziej ochotę na grę1. Zespołowi doskwiera brak sponsora, brak profesjonalnego sprzętu, gdyż ten posiadany przez muzyków nadaje się tylko na próby1. Zespół przestaje być zapraszany na niektóre przeglądy z powodu stylu wykonywanej przez nich muzyki1. Jednak muzycy nie zamierzają grać speed czy thrash metalu i pozostają wierni hard rockowi, rozbudowując swą muzykę dodatkowo o elementy rock n’ rolla1. Utwory nagrane w czasie Jarocina ’88 nie trafiają na płytę, czego przyczyną jest słaba jakość techniczna nagranego materiału1. Do obiecanej trasy po ZSSR nie dochodzi1.
Jednak członkowie grupy nie załamują się1, dzięki pomocy MDK mają własne plakaty i ulotki reklamowe1, wciąż posiadają obiecaną sesje w studio radiowej III-ójki1,6, propozycja wystąpienia w ZSSR1 na festiwalu w Dniepropietrowsku6 została ponowiona1,6. Zbierają fundusze na kolejne nagrania oraz planują rozszerzyć skład o wokalistkę1.


------------------------------------------------------------------------------------------------
Skład I 1988 do ??1,2,6,7,12:
Jaromir Marcin Olszowski – gitara basowa, wokal
Stanisław Nowak – gitara
Robert Grądzki – perkusja, wokal
Olaf Sznapka – gitara, chórki

-------------------------------------------------------------------------------------------------
[1] Zdzisław Niemiec „Co będzie z DIZZY” Kronika. Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1989, R. XIII, Nr 40 (676)
[2] Zdzisław Niemiec „„Dizzy” zagrał w Jarocinie” Kronika, Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1988 R. XII, Nr 33 (617)
[3] Zdzisław Niemiec „Bielski Rockosz ’86 - Metalowe tortury” Kronika, Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1986, R XI, Nr 47 (539)
[4] Zdzisław Niemiec „Rockowa majówka” Kronika, Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1988
[5] Zdzisław Niemiec „Bielski Rockosz ’86 - Zanim zagrają syntezatory” Kronika, Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1986, R XI, Nr 48 (540)
[6] Fan Poleca
[7] Jacek Adamczyk „Leksykon Polskiej Muzyki Hard And Heavy (2)
[8] Zdzisław Niemiec „Wielobarwny Rokosz” Kronika, Tygodnik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Bielsko-Biała, 1987, R XI, Nr 49 (683)
[10] Rafał Kwiatkowski „88 Drrrama”. Thrashem All nr 7/8 , 1988
[11] Plakaty promujące Festiwal Drrrama
[12] Folder festiwalu Młodzieżowych Spotkania Muzyczne ‘88


Zdjęcia pochodzą kolejno z folderu z MSM '88, z Kroniki, z artykułu Fan Poleca



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz