Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

wtorek, 22 stycznia 2013

Super Box


            Super Box powstaję w Zabrzu w październiku 1984r1 lub w lutym 1985r7, gdy muzycy udzielający się w lokalnych śląskich grupach Vacat, Wolne Miejsce, Gabinet Odosobnienia4,7, postanawiają wspólnie grać heavy metal1.  W pierwszy składzie znajdują się wokalista Tomasz Najda, gitarzyści Fabian Marczok i Krzysztof Boluk, Mirosław Krzyż na basie i Henryk Szydło na perkusji1,6,7,10,a menadżerem grupy był Krzysztof Wtorek10. Dzięki długotrwałym próbą i cierpliwości muzyków grupa odnosi coraz większe sukcesy1, jak np. wygranie „Lampki Górniczej” w Dąbrowie Górniczej8, oraz uzyskuje możliwość odbycia dwóch sesji nagraniowych w studiu PR Katowice10. Pierwsza odbywa się prawdopodobnie we wrześniu pod okiem Prugara Maleckiego i zostają zarejestrowane na niej utwory „Biała Dama” i „Schizofrenik”10. Druga odbyła się w grudniu pod okiem Olka Dowsilasa i zespól rejestruje utwór „Automatyczne Zabawki”10,do którego został tez prawdopodobnie nagrany materiał video10. Za teksty utworów odpowiedzialny jest wokalista Najda3,10 a muzykę komponuje cały zespół11.


            Dzięki kompozycji „Biała Dama”, która z czasem stałą się nieoficjalnym hymnem w walce z narkomanią4, zespół zostaje zaproszony do udziału w Festiwalu „Rock Bez Maku”6,10. Dokonuje też promocyjnego dla festiwalu występu w studio programu 16,10, z czym wiąże się historia włamania się przez grupę do studia radiowej 3, po taśmę z „Białą Damą”10. Tak to wspomina gitarzysta Boluk:
„…gdyż zaraz po tym nagraniu jechaliśmy do Warszawy, aby wystąpić w programie studio 1. Program ten był emitowany na żywo i mieliśmy tam wystąpić klepiąc dziobami i delikatnie szarpiąc druty pod playback do Białej damy. Więc chyba o 3 ciej lub 4 nad ranem gdy wyjeżdzaliśmy ze Ślaska jechaliśmy jeszcze do reżysera tego klipu po taśme z podkładem muzycznym by ją zabrać i skorzystac z niej w Warszawie . Dojechaliśmy na Woronicza koło 10 ( nyska , którą jechalismy rozwijała zawrotną prędkosć 67km/h ) Dostaliśmy garderobe i zaczał sie młyn . Zmęczeni jak pieron postanowiliśmy nie korzystac z dobrodziejstwa próby wizyjnej , ale przyszła do nas Pani Edyta Wojtczak i zwraca się takimi słowami - Panowie !!! jak długo tu pracuje , wiem jedno playback bez próby to samobojstwo . Uwierzylismy i dzieki Bogu !!!! Wyszliśmy na próbe i zaczęło się . odliczanie 3,2,1 start a ty w odsłuchach leci HEJ GÓRAL JA CI GÓRAL i OJ DANADANADANA - a my jak wryci jeden na drugiego zaniepokojeni i zagubieni , bo jak tu z gitarami hołupce wycinac i to jeszcze bez kierbcy na nogach, reżyser się drze jak nasz Tomek na METALMANI - no co jest grane . Okazalo się , ze Pan od którego odbieraliśmy taśmę w KAtowicach nie jest osobą , która powinna w środku nocy wydawac co kolwiek - spodziewam się , ze dla niego o tej porze parowóz i parówka to to samo a co dopiero taśma !!!!! Tasma to tasma i juz !!!!! Tym sposobem byliśmy w tv , ale bez możliwości wystąpienia w programie !!!!! Ale !!!!!!!!! mając 20 lat naprawde wszystko mozna zrobić - szansa - przecież w radiowej 3 ce jest nasza tasma z Białą Damą i to nawet wiemy gdzie lezy . Pojechałem tam z naszym managerem telewizyjnym fiatem . I tu nagle proza tamtych czasów przemówiła do nas . Jest niedziela Stan Wojenny w radio nikogo nie ma oczywiscie poza mundurowymi , którzy pilnują by wrogie (rezimowe) elementy nie dokonały jakiegos sabotage . Dzwonimy z telefonu słuzbowego kolejno do Grażyny D. - nie ma jej w domu , Wojciecha R - brak czasu .I tak problem pozostał dalej nie rozwiazany . Więc przyjęliśmy wariant awaryjny , kierowca zagadał strazników a my przez płotek i dawaj na górę do pokoju Pani D. lekki stres pod drzwiami i jestesmy w środku . U Grażyny zawsze była tasma z Białą Damą gdyż zajmowała sie ona problemami zwiazanymi z narkotykami i współpracowała z Markiem Kotanskim a ze Biała Dama ma tekst b. zaangazowany RazzGrazyna często z tego korzystała . Znaleźlismy hurra i tym samym sposobem jak weszliśmy do 3ki to i wyszliśmy z niej , oczywiście zostawiając pisemny dowód przestępstwa(przeprosiny) na biurku Grażyny...”10 (tekst w formie oryginalnej M.K.)

Naklejka z zespołem do kupienia podówczas w kiosku ruchu.

Po zagraniu koncertu na festiwalu „Rock bez maku”, który odbył się 15 lutego 1986r, gdzie prócz otwierającego występ Super Boxu zagrały grupy Latająca Maszyna Do Szycia, Jaguar, Republika, Lady Pank i TSA12, grupa udaje się do Opola dokonać nagrań w miejscowym studio Polskiego Radia10. Utwory z tej sesji zostały wydane przez Tonpress na singlu6,10 S-62311.  Były to: „Szkolne Problemy” i „Biała Dama”6,10,11 ponownie nagrana6,10, która dochodzi do pierwszego miejsca na Liście Przebojów tygodnika Panorama6, zajmuje też 9 pozycje w plebiscycie tego samego tygodnika na przebój roku 1986 w kategorii rock9. Niedługo po sesji w zespole następuje zmiana personalna i miejsce Krzyża zajmuję Krzysztof Klich10.
W nowym składzie grupa daje wiele koncertów, w tym występ otwierający festiwal Metalmania’86, który odbył się 4 i 5 kwietnia w katowickim Spotku6,7,10. Zespół zagrał tam następujące utwory: „Ostatnia Wojna”, „Schizofrenik”, „Biała Dama”, „Ludzie Teraz Inni Są” lub „Rabadin” oraz „Idiotyczny Ktoś”10. W czasie festiwalu gitarzysta Boluk otrzymuje w prezencie od Berni’ego Marsdena gitarę firmy Marshall10. Na odbywającym się od 14-20 kwietnia X OMPP we Wrocławiu, Super Box wykonuję przebój Rocku bez maku: „Białą Damę”17 i dostaję się do złotej dziesiątki13,17. Następnie w maju występują w Chorzowskim parku na Święcie Prasy, Radia i Telewizji10. Jako że utwór z pierwszej strony singla znalazł uznanie w oczach Marka Kotańskiego4, zespól występuje 23 maja w Warszawskiej „Hali Gwardii” na zorganizowanym przez niego Koncercie Czystych Serc6,10.


Grupa przymierza się do nagrania koncertu podczas Famy w Świnoujściu dla Studenckiego ośrodka nagrań i dokumentacji dźwiękowej ABK i SzZSP „Alma-Art.” w Szczecinie3,5, ale nie dochodzi do realizacji tego zamierzenia z powodu utknięcia tekstów Super Boxa u cenzora10. Pomimo tego zespół rejestruje album na żywo 10 lipca w studiu plenerowym A.R.P. Amfiteatr w Świnioujsciu4,5, bez udziału publiczności, jeśli nie liczyć zebranego za ogrodzeniem tłumu10, pod okiem Marka Pogorzelskiego5,10 i jego asystenta Zbigniewa Wójcika5. Kasetę, która nosiła roboczy tytuł „Koncert którego nie było”3 wydaję firma Karolina (PK-014)4,5,6,10 bez żadnego tytułu5. Następnie 24 lipca występuje w debiutach na XIII KFPP w Opolu bez sukcesów6,10,18. Kolejne koncerty to Festiwal Muzyki Alternatywnej w Sopocie 26 sierpnia, czy „Święto Młodości” w Halembie 1 września3. W październiku10 zespół wchodzi znów do studia PR w Katowicach4,10, gdzie rejestruje pod nadzorem Prugara Maleckiego10 cztery utwory4,10. Nowa ballada z tekstem Andrzeja Fali „Cicha Prośba”, wchodzi na pierwsze miejsce Klubowej Listy Przebojów tygodnika Panorama4, dzięki czemu grupie udaje się wyrwać spod powoli przyrastającej do niej łatki „zespołu jednego przeboju”4. W ogłoszonym na koniec roku plebiscycie muzycznym „Panoramy” singiel grupy ląduje na 7 miejscu9, i tą samą pozycje zajmuje sama grupa w plebiscycie na talent roku9. W przeciągu roku 1986 uczestniczyła też w audycjach radiowych programu III i II Polskiego Radia, Radia Katowice i innych rozgłośniach regionalnych6. Brała też udział w programach ogólnopolskich i regionalnych TVP6. W okresie tym nie licząc wymiany basisty w grupie dochodziło do sporadycznych zmian spowodowanych problemami zdrowotnymi, kiedy to Krzysiek Sergiel zastąpił wpierw Boluka następnie Marczoka, zespól dał tez raz koncert z innym wokalistą10. W składzie z Bolukiem zespól tez nigdy nie wystąpił w Zabrzu z powodu jego zatargu z cenzurą za czasów gry w kapeli Cyklon B, późniejszym Wolny Miejscu10. Grupa miała tez w planach nagranie drugiego singla, którego realizacja nie nastąpiła z powodu opóźnienia się wydania przez Tonpress pierwszego4. Były tez zawansowane plany wydania album długogrającego, którego nagranie miało odbyć się zaraz po wydaniu album grupy MaMa, o czym zadecydował wspólny menadżer zespołów Wtorek oraz wydawca10. Mimo planów PAAGART zespół nigdy nie wystąpił za granicą z przyczyny posiadania przez muzyków wieku poborowego10.

Od lewej: Bulok, Marczok, Klich, Najda, Szydło10.

W styczniu 1987 Super Box zagrał ostatni koncert w składzie z metalmanii6. Odchodzą Boluk i Najda, a grupa nawiązuję współpracę z popową wokalistką Agatą Kryszak15,16, jako zespół towarzyszący w składzie Marczok, Klich i Szydło z gościnnym udziałem różnych muzyków15. W czasie tej współpracy zostają zarejestrowane cztery utwory15,16, do których muzykę komponuję przyszły mąż16 Agaty – Marczok15,16. Są to „Szkoda Gadać” i „Jak Serce Mi Mocno Bije” z 1987r16 oraz ”To tak szybko dzieje się”, i „Gdzie jest ten”16 nagrane w 1988r z Towarzystwem Najdy16. Zespól nagrywa tez wtedy swoje dwa ostatnie utwory „Męski Chrzest” z Fabianem na wokalu oraz nową wersje „Cichej Prośby”16. Grupa prawdopodobnie rozpadła się diametralnie z końcem lat 80 a Marczok występował ze swoją żoną, jako Fabian Live19


2007r dochodzi do pierwszego spotkania muzyków po latach6,10. Marczok dokonuje remasteryzacji materiału nagranego w Świnoujściu, w jednym ze studiów w Filadelfii, w celu jego ponownej publikacji w formie CD10. Do realizacji planów nie dochodzi z powodu niemożliwości z kontaktowania się z ówczesnym właścicielem firmy Karolina19, która to wtedy prawdopodobnie nabyła prawa do nagrań10. Zespół reaktywuje się w składzie Najda, Boluk, Wtorek na basie i Szydło20. W listopadzie 2008r grupa na grywa dwa nowe utwory w studio HH Poland Gliwice: „Sumienie” i „Biały Sen”, do którego powstał tez teledysk6. W kwietniu następnego roku następują kolejne nagrania w wyżej wspomnianym studio6 i następuje cisza w eterze z obozu Super Box.


---------------------------------------------------------------------------------------------------
Dyskografia:
1986 - Kaseta Live Świnoujście (Firma Fonograficzna Karolina) 4,5,6,10
1986 - Singiel  (Tonpress) 4,5,6,10
1986 - Składanki6
1993 – Savitor składanki6

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Skład X.1984 lub II.1985 do II.1986 1,6,7,10
Krzysztof Boluk – gitara
Fabian Marczok – gitara
Tomas Najda – śpiew
Henryk Szydło – perkusja
Mirosław Krzyż – gitara basowa
Manager Krzysztof Wtorek i K Boluk

Skład  II.1986 do I.1987 6,10,14
Krzysztof Boluk – gitara
Fabian Marczok – gitara
Tomas Najda – śpiew
Krzysztof Klich – gitara basowa
Henryk Szydło – perkusja

Skład I.1987 do ?? 198815
Fabian Marczok – gitara
Krzysztof Klich – gitara basowa
Henryk Szydło – perkusja

Skład 20086
Tomasz Najda - śpiew
Krzysztof Boluk - Gitara
Krzysztof Wtorek - Bas
Henryk Schidlo(Szydło) - Martin Schidlo - perkusja

---------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Roman Radoszewski „Metalowa skrzynka, czyli „Super-Box”, Rock-kombajn 1986(?)
[2] „Super Box” w Opolu
[3] Joachim W. „Super Box” w głuchym mikrofonie”
[4] „Bez białej „damy”?” 1986
[5] Okładka kasety
[6] Strona zespołu 21.01.2013
[7] Folder Metalmanii ‘86
[8] Krzysztof Binkiewicz (Szwadron S) wywiad z autorem.
[9] Lista Przebojów tygodnika „Panorama” na forum http://forum.lp3.pl/viewtopic.php?f=1&t=7597&start=25
[10] Krzysztof Boluk wypowiedzi na forum 80s w temacie Super Box 21.01.2013
[11] Singiel „Biała Dama Niesie Śmierć / Szkolne Problemy”, Tonpress
[12] …Bez Maku… Magazyn Muzyczny nr4 (326) 1986r
[13] Piotr Czesław Baranowski „12 jak 10”
[14] Krzysztof Boluk wypowiedzi na forum 80s w temacie Metalmania 21.01.2013
[15] Agata Kryszak wypowiedzi na forum 80s w temacie Agata Kryszak 21.01.2013
[16] http://www.agatakryszak.eu/index.html 21.01.2013
[17] Jerzy Bojanowicz „Jubileusz Na Pół Gwizdka”, Non Stop nr 6 1986r
[18] Jerzy Bojanowicz „Opole 86 Story” Non Stop Nr 9 1986r
[19] Informacje niepotwierdzone
[20] http://muzyka.interia.pl/artysci/zespol/biografia/news/super-box-biografia,1315845,8234

Zdjęcia pochodzą z archiwum zespołu i zostały opublikowane przez K.B. na forum80s

1 komentarz:

  1. W 1986r. we Wrocławiu, obok Domu Towarowego Astra,
    ( najprawdpopodobniej ktoś ze stolika turystycznego, czy coś.
    Dawno temu, szczegółów więcej nie pamiętam, i tak więcej niż ktokolwiek w sieci ;)
    No i miałem Singla, do roku Pańskiego 2009.
    Nawet jeden raz na super sprzęcie -kolegi, odtworzyłem i głośno śpiewałem.
    W końcu Debiuty Opolskie na Woronicza w 1995r. -zaliczyłem [ Ciechowski w Studio i te sprawy he ].
    Ale niestety, dwie wynajmujące ukradły mi wszystkie Vinyle m.innymi Iron Maiden Piece of Mind, The Number Of.. i parę innych!
    Suma tych niebywale rzadkich rzeczy to na tamten czas ok. 4 tyś.!!
    Ps.
    Miałem przyjemność i epizod, na próbach grać na swoich strunach głosowych u MAUSER'a we Wrocławiu w Leśnicy -Zamek..
    " Śmigło Messerschmitt'a gra, ludzki krzyk, za sterami siedzę ja, zabić ich -tyle pamiętam do dzisiaj.
    To mówił -ja, (pisał), Ἀχιλλεύς

    OdpowiedzUsuń