Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

sobota, 2 lutego 2013

Jaguar


Logo z ulotki reklamowej PUB w Sopocie


Jaguar powstaje w Gdańsku5,6,7 w kwietniu6,7,20 19841,2,3,6,7,9 z inicjatywy Dariusza Grzechnika6,20 grającego wcześniej w Concorde6. W pierwszym składzie prócz Grzechnika7,9,18, który gra na perkusji i śpiewa5,7,18, znajdują się gitarzyści Mirosław Sławiński7,18 i Jarek Grześlak18 udzielający się w chórkach18 oraz basista Andrzej Dawidowski7,9. Początkowo zespół gra w piwnicy6. Pierwszy występ publiczny grupa daje na przeglądzie zespołów rockowych wybrzeża w Domu Kultury „Gedanus”7, gdzie zdobywa drugie miejsce7. Wygrana daje im opiekę domu kultury21 i umożliwia zarejestrowania taśmy zgłoszeniowej na konkurs w Jarocinie5,6,7. W lipcu miejsce Grześlaka21 zajmuje Jerzy Rębisz7

Od lewej Rębisz, Grzechnik, Miszkin, Dawidowski.

Grupa dostała się do koncertu kwalifikacyjnego na Jarocinie’84, gdzie udany występ pozwolił jej wystąpić w półfinale na dużej scenie Festiwalu7,20. Mimo że muzycy uznali swój występ  za niezbyt udany przeszli do finału7, gdzie zagrali jako ósmy zespół7, wzbudzając zachwyt publiczności i bisując7. Koncert gdańszczan tak rozgrzał widownie, że kapele, które miały zagrać po nim bały się wejść na scenę7, a naoczni świadkowie stwierdzili, że TSA przy Jaguarze wygląda na spokojnych emerytów7. Grupa dostaje się do złotej ósemki1,2,3,7,10,22, a z nieoficjalnych wypowiedzi organizatorów wynika ze zdobyła najwięcej głosów i wygrała plebiscyt publiczności7. Jeszcze w Jarocinie zespół otrzymuje wiele propozycji od różnych agencji artystycznych koncertów7. To samo dzieje się po powrocie grupy do rodzinnego miasta6. Później okazało się, że nikt nie wywiązał się ze swoich propozycji6, w tym wiele z nich polegało na chęci współpracy wyrażonej jedynie gotowością do szybkiego bezinwestycyjnego zarobienia pieniędzy11. Jaguar sam też zaprzepaszcza umowę z jedną z poważnych organizacji artystycznych, kiedy to na rozmowę z jej szefem stawia się tylko jeden z członków zespołu, mocno odurzony alkoholem i komunikuje, że reszta nie mogła przyjść gdyż są w gorszym stanie od niego7. Następnego dnia dzieje się podobnie, przez co grupa burzliwie traci dotychczasowy patronat7.

Koncert z okazji 10lecia ZSMP21
 
We wrześniu dokonują próbnych nagrań w studio, pomimo że miało być to nagranie szkoleniowe zostaje ono zaprezentowane w Warszawie6. W październiku dochodzi do lekkich zmian personalnych6, miejsce Stawińskiego zajmuje pochodzący ze Szczecinka22 Robert Miszkin21, a menadżerem zespołu zostaje Maja Wieczorek6 lektor j. angielskiego a do czasu nawiązania współpracy z Jaguarem pilot wycieczek zagranicznych6. Grupa daje w tym czasie nieliczne koncerty z zespołem Savana6 by zakończyć rok kilkunastoma koncertami u boku renomowanych gwiazd1,2,3,9.

Od lewej Rębisz, Miszkin, Grzechnik, Borkosz, Dawidowski

W Lipcu 1985r Jaguar rejestruje pięć utworów6 w studio Polskiego Radia w Gdańsku1,2,3,6,9: instrumentalny "Hymn", "Bilet Do Raju", "Wariatki Panienki", "Incjacja", "Młody Frankenstein" .W sierpniu21 dochodzi do małych zmian personalnych1,2,3,9 za bębnami zasiada Krzysztof Brokosz grający uprzednio w formacji JEEP20 a Grzechnik zajmuje się wyłącznie śpiewem21. Grupa występuje na dniu Heavy Metalowym, jako zaproszony gość na Jarocinie ‘851,2,3,6,9. Dokonuje nagrań sześciu6 utworów w studiu Polskiego Radia w Poznaniu6,11. Podczas trwania Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie zostaje zaproszona1 do wspólnego koncertu promocyjnego z TSA w Teatrze Letnim1,2,3,9, którego obserwatorami jest producent Jos Kloek i dyrektor firmy Masoleum Records Alfie Falckenbach23. Po koncercie otrzymują od Kloek'a propozycje nagrania płyty9. Dzięki występowi grupa podpisuje umowę z Biurem Usług Promocyjnych w Sopocie1,2,3,9, a za eksploatacje i organizacje koncertów zostaje odpowiedzialne „Gdańskie Robotnicze Stowarzyszenie Twórców Kultury „Ster”1,2,3,9 oraz sopocki odział Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego9 oraz menadżerem grupy zostaje Zbigniew Łuczaj21. Rok 1985r Jaguar kończy koncertami w byłych województwach lubelskim, elbląskim, gdańskim i słupskim1,2,3,9.

Koncert "Rock Bez Maku" '86

Rok 1986 zespól rozpoczyna występem 15 lutego w Gdańskiej hali „Olivia” na „Rock bez Maku”1,4,9,24 grając, jako trzeci w kolejności4, gdzie pojedynki między gitarzystami elektryzują publiczność, a Miszkin pokazuje swój kunszt w solowym kilkuminutowym fragmencie a cappella, który przeplata cytatami z J.S.Bacha4. Następnie daje koncert na Metalmani ’861,2,3,9,17, który w ocenie Jacka Demkiewicza był rozczarowaniem gdyż w jego mniemaniu Jaguar nie poczynił żadnych postępów od wielu miesięcy17. Kolejnym sukcesem zespołu jest dostanie się do złotej dwunastki na X OMMP1,13,14, mimo wstrzymania się od głosu w ich sprawie, przewodniczącego jury, Wojciecha Trzińskiego tłumaczącego swą decyzje na konferencji prasowej tym że Heavy Metal made In Poland jest to „błahe nieistotne zjawisko artystyczne” rzec „wręcz szkodliwa, nieartystyczna” [cytat za 13, przyp. M.K.]13,14. 27 kwietnia Jaguar wraz z Tilt’em, Dżemem, Dyscypliną i TSA występuje w Gdańsku na koncercie z okazji 10 lecia ZSMP8, 23 maja gra w Warszawskiej „Hali Gwardii” na zorganizowanym przez Marka Kotańskiego Koncercie Czystych Serc1,29. Grupa zagrała też na Iławie ’86 i „Święcie Młodości” w Gdańsku. Na przełomie maja i czerwca8 Jaguar miał wejść do Studia Nagrań krakowskiego Teatru Stu1,2,8,9,12 gdzie pod okiem Jos Kloeka1,2,9,12 mieli nagrać wersję polskojęzyczną1,2,9 dla Klubu Płytowego Razem1,2,3,8 i wersję angielskojęzyczną1,2,9 dla jednej z zachodnich wytwórni1,2. Do realizacji nagrań nie dochodzi 3,15. W czerwcu21 następują zmiany personalne w zespole, na miejsce Brokosza przychodzi Maciej Mierzejewski1 grający w Latającej Maszynie Do Szycia21. W roku tym grupa dokonała tez nagrań w studio Polskiego Radia Gdańsk21 a dzięki wygranej w OMMP wystąpiła w debiutach na festiwalu Opole22 oraz zakończyła rok grudniowym występem na „Rock dla Pokoju”15.

X OMMP we Wrocławiu 1986r
W połowie21 roku 198725 zespół zawiesza działalność3,25 po perturbacjach personalnych3. Jaguar posiadał w swym repertuarze około 30 własnych kompozycji22 stworzonych przez poszczególnych członków zespołu9,1,2,3,6,22, do których teksty prócz muzyków napisali Jacek Tadeusz Zieliński1,2,3,6,22 i Waldemar Chyliński 1,2,3,6,22,26 . Mimo propozycji zmiany stylistyki6,15, do końca pozostał wierny graniu heavy metalu22. Po rozpadzie grupy Grzechnik udzielał się w Latającej Maszynie Do Szycia na wokalu28, grał na bębnach w zespole Yaga, w której udzielał się też Sławiński.

"Pokład" Gdynia-koncert  27.12.2012

 W 2009 roku dochodzi do reaktywacji grupy w składzie Janusz Michalak, grający uprzednio w Pandzie i  Rębisz na gitarach, Grzechnik, który decyduje się wyłącznie na grę na bębnach oraz Dariusz Wiśniewski na basie27. Niedługo później do zespołu dochodzi były wokalista kapeli Faust Mariusz Jurewicz27. W 2010 roku Michalak wychodzi z propozycją swojego projektu Pungent, który z czasem pochłania wszystkie próby27. W lipcu 2012 obydwa zespoły pozostają połączone powstaję Jaguar – projekt Pungent27 i grupa daje serie udanych koncertów.

--------------------------------------------------------------------------
Sesje nagraniowe:
1984 – taśma zgłoszeniowa na Jarocin ‘845,6,7
1984 wrzesień – nagrania szkoleniowe6
1985 lipiec - nagrania w studio Polskiego Radia w Gdańsku1,2,3,6,9
1985 sierpień - nagrania w studio Polskiego Radia w Poznaniu6,11
1986 – nagrania w studio Polskiego Radia w Gdańsku21
--------------------------------------------------------------------------
Skład kwiecień – lipiec 1984
Dariusz Grzechnik – śpiew, perkusja
Andrzej Dawidowski – gitara basowa
Mirosław Sławiński – gitara
Jarek Grześlak – gitara

Skład lipiec - październik 1984
Dariusz Grzechnik – śpiew, perkusja
Andrzej Dawidowski – gitara basowa
Mirosław Sławiński – gitara
Jerzy Rębisz – gitara

Skład październik 1984 – sierpień 1985
Dariusz Grzechnik – śpiew, perkusja
Andrzej Dawidowski – gitara basowa
Robert Miszkin – gitara
Jerzy Rębisz – gitara

Skład sierpień 1985 – czerwiec 1986
Dariusz Grzechnik – śpiew
Andrzej Dawidowski – gitara basowa
Robert Miszkin – gitara
Jerzy Rębisz – gitara
Krzysztof Brokosz – perkusja

Skład Czerwiec 1986 – maj 1987
Dariusz Grzechnik – śpiew
Andrzej Dawidowski – gitara basowa
Robert Miszkin – gitara
Jerzy Rębisz – gitara
Maciej Mierzejewski – perkusja

Skład 2012-obecnie
Dariusz Grzechnik – perkusja
Jerzy Rębisz – gitara
Janusz Michalak – gitara
Mariusz Jurewicz – śpiew
Dariusz Wiśniewski – gitara basowa

----------------------------------------------------------------------------------
[1] Ulotka promocyjna zespołu wydana przez BUP w Sopocie. 1986r
[2] Folder Metalmania’86, Paa Pagart i Śląski Jazz Club w PWS 1986r
[3] Jacek Adamczyk „Leksykon polskiej muzyki Hard and Heavy” Na przełaj
[4] Andrzej Dudziński „Rock bez maku”, 1986r
[5] Jaguar „Jaguar – meteor czy wschodząca gwiazda?”, wywiad dla 1986r
[6] Andrzej Dawidowski i Maja Wieczorek „Metaliczny „Jaguar”, wywiad dla Rytmy Młodych 1985r
[7] Marek Klat „Po sukcesie gdańskiego zespołu” – 1984
[8] Andzrej Dawidowski, Robert Miszkin i Krzystof Brokosz „A teraz do Opola!”, wywiad dla Rytmy Młodych 1986r
[9] Janusz Dąbrowski „Jaguar”, Zarzewie 1986r
[10] „Top Przestał Istnieć” Non Stop nr 09 1984r
[11] Jerzy Bojanowicz „Z kraju jednym tchem”, Non Stop nr 09 1985r
[12] Jerzy Bojanowicz „Z kraju jednym tchem”, Non Stop nr 04 1986r
[13] Jerzy Bojanowicz „X OMPP, Jubileusz Na pół Gwizdka”, Non Stop nr 06 1986r
[14] Piotr Czesław Baranowski „X OMPP WROCŁAW ‘86” Magazyn Muzyczny nr 7 (329) 1986
[15] Barbara Jóżwiak i Paweł Sito „1986 Rok Spokoju” Magazyn Muzyczny nr1 (335) 1987r
[16] Jacek Demkiewicz „Klan Przeklętych” Magazyn Muzyczny nr2 (336) 1987r
[17] Jacek Demkiewicz „Żelazna rezerwa” Magazyn Muzyczny nr (328) 1986r
[20] Dariusz Grzechnik wypowiedzi na forum 80s
[21] Informacja niepotwierdzona.
[22] „Gitarowy Wymiatacz”, Głos Pomorza, nr 122, maj 1987r 
[23] Folder „Sopot ‘85”
[24] …Bez Maku… Magazyn Muzyczny nr4 (326) 1986r
[27] http://www.facebook.com/pages/Jaguar-projekt-Pungent/ 26.01.2013
[29] http://www.vdm.nazwa.pl/nowa/04_bio/biog_pelna.html 10.04.2009

Zdjęcia pochodzą z MM, z "Wybrzeże" i Internetu  

2 komentarze:

  1. Można prosić o spis utworów z cytowanych sesji nagraniowych, w tym dla radia?
    Co było przyczyną braku nagrania płyty dla Mauzoleum i KP Razem ?
    Podobno miały wyjść na CD nagrania archiwalne, lecz brak, z jakiej przyczyny?

    OdpowiedzUsuń
  2. Slyszslen ,że zespół ma dziwne zachcianki a mogli wydać cd i winyl ale odmówili omm

    OdpowiedzUsuń