Grupa powstaje w lipcu 1991 roku w Kutnie1,2,7,8,9
w składzie Beata gitara i śpiew oraz Jacek Szczepański perkusja13
gra jacy uprzednio w Moral Insanity i Eupathor20. Nazwę zespołu podsunął Szczepańskiemu9,
któremu zależało, aby nie zawierał tak popularnych w tym okresie słów morbid,
death itp.10, wokalista Nightmare Tomasz Lemański9,10.
Według niego słowo Xantotol miało być przydomkiem maga2,4,7,12, ale
jaki czas potem oświadczył, że nigdy przedtem jej go nie słyszał12. Pierwszy
logotyp zespołu stworzył Michał Kraszewski20, edytor takich zinów
jak Amon Magazine, Vox Mortis Mag. i Novum Vox Moris Mag. Po początkowych problemach,
że znalezieniem sali do prób, zespół trafia do miejscowego Domu Kultury, gdzie
gra raz w tygodniu20. Muzycy postanawia od samego początku grać
black metal [w pojęciu oznaczającym bardziej treść niż formę przekazu – przyp.
M.K.] i pozostaje wierna tej stylistyce do samego końca13.
W kwietniu 1992 roku Xantotol
nagrywa reh demo „Glory For Centuries”2,8,9,15, który jest
rozprowadzany wyłącznie za pośrednictwem wrocławskiej Devilish
Sounds Promotion8, w planach była też dystrybucja poprzez Bustum
Rec., ale firma okazała tylko gadaniem bez pokrycia20. Nowe logotyp
zespołu tworzy Janusz Włodarczyk20, promotor grupy na zachodzie, z którym Szczepański
współpracował przy zine „Dawn Of Satans Millenium”11. Tytułowy
utwór z dema ukazuję się na składance „The Blackest”, będącej prawdopodobnie
pierwsza w Polsce kompilacja poświęconą wyłącznie black metalowi17.
W roku tym7, miał do grupy dołączyć basista Igor z formacji Mastomah4,7,
a Beata miała wspomagać jego macierzystą formację20 ale nie doszło
to do skutku z powodu rozpadu grupy i zmiany ideologii poprzez Igora20.
W okresie tym Szczepański dostaje propozycję gry w zespole Necrochrist, od „Lord’a Of Damnation” z grupy Signum
Salamanis7, ale projekt okazuje się być fikcją20. Tworzy
on również organizacje „Fullmoon”, w której współpracuje z "Order of the
Left Hand Path" z Nowej Zelenadii, kolportując w Polsce przygotowane przez
nie materiały dydaktyczne13.
W 1993 roku do grupy dołącza basista
Siwy13 kolega Beaty ze szkoły podstawowej i znajomy Szczepańskiego z
wyjazdów na Jarocin20. Spełniał on role wyłącznie muzyka odgrywającego,
bez własnego wkładu w zespół20. 17-ego września zespól rejestruje w
KDK studio18, pod okiem Waldemara Osieckiego18 z grupy
Alastor i Krzysztofa Szejki13 nowe demo „Cult Of The Balck
Pentagram”13. Osiecki odpłatnie20, wykonał również intra13,20.
Materiał pierwotnie miał się ukazać nakładem Pagan Rec.6, ale w
ostatniej chwili muzycy decydują się na Witching Hour, które zostaje
zarekomendowane Szczepańskiemu przez przyjaciół z środowiska black metalowego6.
Xantotol otrzymał również propozycję od fińskiej „Hammer Of Damnation Records”
wydania materiału na CD13, ale odrzucił ją z powodów ortodoksyjnych
poglądów na temat produkcji i promocji zespołów black metalowych12,13.
W okresie tym Szczepański rozpoczął również współpracę z zespołem Siwego Bicz5,13
grającego muzykę awangardową5 oraz Xantotol przeniósł miejsce
prób do jego domu na wsi20.
Od lewej: Mała, Vanom, Siwy |
W maju 1995
roku grupa ponownie wchodzi do KDK studio19, znów korzystając z
usług Krzysztofa Sztejki19, gdzie rejestruje na setkę „Thus Spake
Zaratustra”19. Sama sesja nagraniowa trwała dwanaście godzin1,
a za dograne później intra odpowiedzialni byli muzycy z Hermh3.
Materiał ukazał się ponownie nakładem Witching Hour19. Nowy materiał i „Cult Of The Black Prntagram” miały
się ukazać w U.S.A.3 na CD nakładem Wild Rags1,3, czego
inicjatorem był Bartłomiej Krysiuk z Witching Hour1, a zespól miał
dostać pieniądze wyłącznie z rozliczeń za wydane płyty kompaktowe1.
Z kontraktu nic nie wyszło z powodu złej reputacji tej wytwórni oraz sytuacji
zaginięcia kaset „Cult Of The Black Pentagram” wysłanych w distro przez
Krysiuka3. W roku tym z grupy zostaje wyrzucony Siwy z powodów nie
przychodzenia na próby3, a muzycy przenoszą sale prób do domu Beaty20.
Muzycy planowali rozszerzyć skład o drugiego gitarzystę w osobie Piotra
Nastarowicza, a Beata miała dodatkowo grac na basie3, co nie doszło
do skutku z powodu zamarcia aktywność Saurona oraz problemów logistycznych z
przyjazdem Nastarowicza na próby Xantotol20. Pomimo nieregularnych
prób zespól tworzy nowy materiał, który planował wydąć w postaci cztero
otworowej płyty winylowej lub mini CD3.
Sierpniem 1996 roku grupa miała
wejść do studia i nagrać nowy materiał pod tytułem „Czort”5, który
był już w pełni gotowy5, ale Witching Hour która miała załatwić
studio, pieniądze na nagrania i wydanie album, wycofała się bez słowa
wytłumaczenia5. Muzycy planowali nagrać część materiału wiosną 1997
roku, za własne pieniądze i poszukać konkretnego wydawcy5, ale do
tego nie dochodzi i Xantotol rozpada się z różnych przyczyn13.
Po rozpadzie grupy Beata założyła
Kayzen20, a Szczepański zaprzestał grania20. W 2004 roku
ukazuje się reedycja wszystkich oficjalnych wydawnictw grupy na jednym CD13,
nakładem Kampf Records13. We wrześniu 2009 roku ukazuje się reedycja
„Thus Spake Zaratustra”13, podana remasteryzacji w studio Hertz13,
nakładem reaktywowanego Witching Hour Production13. Grupa przez cały
okres swej historii nie zagrała ani jednego koncertu, nie chcąc występować na
imprezach mieszanych i czekając na propozycję występu wyłącznie z zespołami z
nurtu black metalowego17 odrzucając nawet propozycje występu w Paryżu20.
============================================================================================
[1] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Marcin
„Sejman” dla Slavic Horde Zine nr 1 1995
[2] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Łukasz
Jaszak dla Sadistic nr 3
[3] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Adam Stasiak
dla Necroscope Zine nr 4
[4] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Grzegorz
Wanio dla Mephistopheles Zine nr 1
[5] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. dla Horna
Zine nr 3 maj 1997
[6] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Marzena
Miotk dla Genbandencbery nr 2
[7] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Laura dla
Debilator Zine nr 1
[8] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Metal dla Bal Sagoth nr 2 1993 r
[9] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. dla Polish
Abyss of Darkness Magazine 1993[?]
[10] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Necrophil
dla Wizard Zine 1992r
[11] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Eduardo dla
Horns Magazine 1993r
[12] Beata i Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr.
Maciach dla „7 Gates Mega-Sin” nr 5 2003r.
[13] http://witchinghour.pl
29.07.2014
[14] Jacek Szczepański „Gdy Norwegia była
jeszcze w pieluchach” wywiad przepr. Bartosz Donarski dla http://muzyka.interia.pl
29.07.2014
[15] Ulotki promocyjne grupy
[16] „The Blackest” 1992r
[17] Informacja niepotwierdzona
źródłowo
[18] Xantotol
„Cult Of the Balck Pentagram” Witching Hour 1993r
[19] Xantotol
“Thus Spake Zaratustra” Witching Hour 1995r
[20] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. M.K. dla "Czarci Chwost" nr1
[20] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. M.K. dla "Czarci Chwost" nr1
Zdjęcia pochodzą z archiwum zespołu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz