Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

środa, 20 sierpnia 2014

Xantotol - aktualizacja I 9.08.14





Grupa powstaje w lipcu 1991 roku w Kutnie1,2,7,8,9 w składzie Beata gitara i śpiew oraz Jacek Szczepański perkusja13 gra jacy uprzednio w Moral Insanity i Eupathor20. Nazwę zespołu podsunął Szczepańskiemu9, któremu zależało, aby nie zawierał tak popularnych w tym okresie słów morbid, death itp.10, wokalista Nightmare Tomasz Lemański9,10. Według niego słowo Xantotol miało być przydomkiem maga2,4,7,12, ale jaki czas potem oświadczył, że nigdy przedtem jej go nie słyszał12. Pierwszy logotyp zespołu stworzył Michał Kraszewski20, edytor takich zinów jak Amon Magazine, Vox Mortis Mag. i Novum Vox Moris Mag. Po początkowych problemach, że znalezieniem sali do prób, zespół trafia do miejscowego Domu Kultury, gdzie gra raz w tygodniu20. Muzycy postanawia od samego początku grać black metal [w pojęciu oznaczającym bardziej treść niż formę przekazu – przyp. M.K.] i pozostaje wierna tej stylistyce do samego końca13.



W kwietniu 1992 roku Xantotol nagrywa reh demo „Glory For Centuries”2,8,9,15, który jest rozprowadzany wyłącznie za pośrednictwem wrocławskiej Devilish Sounds Promotion8, w planach była też dystrybucja poprzez Bustum Rec., ale firma okazała tylko gadaniem bez pokrycia20. Nowe logotyp zespołu tworzy Janusz Włodarczyk20, promotor grupy na zachodzie, z którym Szczepański współpracował przy zine „Dawn Of Satans Millenium”11. Tytułowy utwór z dema ukazuję się na składance „The Blackest”, będącej prawdopodobnie pierwsza w Polsce kompilacja poświęconą wyłącznie black metalowi17. W roku tym7, miał do grupy dołączyć basista Igor z formacji Mastomah4,7, a Beata miała wspomagać jego macierzystą formację20 ale nie doszło to do skutku z powodu rozpadu grupy i zmiany ideologii poprzez Igora20. W okresie tym Szczepański dostaje propozycję gry w zespole Necrochrist,  od „Lord’a Of Damnation” z grupy Signum Salamanis7, ale projekt okazuje się być fikcją20. Tworzy on również organizacje „Fullmoon”, w której współpracuje z "Order of the Left Hand Path" z Nowej Zelenadii, kolportując w Polsce przygotowane przez nie materiały dydaktyczne13. 



W 1993 roku do grupy dołącza basista Siwy13 kolega Beaty ze szkoły podstawowej i znajomy Szczepańskiego z wyjazdów na Jarocin20. Spełniał on role wyłącznie muzyka odgrywającego, bez własnego wkładu w zespół20. 17-ego września zespól rejestruje w KDK studio18, pod okiem Waldemara Osieckiego18 z grupy Alastor i Krzysztofa Szejki13 nowe demo „Cult Of The Balck Pentagram”13. Osiecki odpłatnie20, wykonał również intra13,20. Materiał pierwotnie miał się ukazać nakładem Pagan Rec.6, ale w ostatniej chwili muzycy decydują się na Witching Hour, które zostaje zarekomendowane Szczepańskiemu przez przyjaciół z środowiska black metalowego6. Xantotol otrzymał również propozycję od fińskiej „Hammer Of Damnation Records” wydania materiału na CD13, ale odrzucił ją z powodów ortodoksyjnych poglądów na temat produkcji i promocji zespołów black metalowych12,13. W okresie tym Szczepański rozpoczął również współpracę z zespołem Siwego Bicz5,13 grającego muzykę awangardową5 oraz Xantotol przeniósł miejsce prób do jego domu na wsi20.

Od lewej: Mała, Vanom, Siwy


            W maju 1995 roku grupa ponownie wchodzi do KDK studio19, znów korzystając z usług Krzysztofa Sztejki19, gdzie rejestruje na setkę „Thus Spake Zaratustra”19. Sama sesja nagraniowa trwała dwanaście godzin1, a za dograne później intra odpowiedzialni byli muzycy z Hermh3. Materiał ukazał się ponownie nakładem Witching Hour19.  Nowy materiał i „Cult Of The Black Prntagram” miały się ukazać w U.S.A.3 na CD nakładem Wild Rags1,3, czego inicjatorem był Bartłomiej Krysiuk z Witching Hour1, a zespól miał dostać pieniądze wyłącznie z rozliczeń za wydane płyty kompaktowe1. Z kontraktu nic nie wyszło z powodu złej reputacji tej wytwórni oraz sytuacji zaginięcia kaset „Cult Of The Black Pentagram” wysłanych w distro przez Krysiuka3. W roku tym z grupy zostaje wyrzucony Siwy z powodów nie przychodzenia na próby3, a muzycy przenoszą sale prób do domu Beaty20. Muzycy planowali rozszerzyć skład o drugiego gitarzystę w osobie Piotra Nastarowicza, a Beata miała dodatkowo grac na basie3, co nie doszło do skutku z powodu zamarcia aktywność Saurona oraz problemów logistycznych z przyjazdem Nastarowicza na próby Xantotol20. Pomimo nieregularnych prób zespól tworzy nowy materiał, który planował wydąć w postaci cztero otworowej płyty winylowej lub mini CD3.


Sierpniem 1996 roku grupa miała wejść do studia i nagrać nowy materiał pod tytułem „Czort”5, który był już w pełni gotowy5, ale Witching Hour która miała załatwić studio, pieniądze na nagrania i wydanie album, wycofała się bez słowa wytłumaczenia5. Muzycy planowali nagrać część materiału wiosną 1997 roku, za własne pieniądze i poszukać konkretnego wydawcy5, ale do tego nie dochodzi i Xantotol rozpada się z różnych przyczyn13.
Po rozpadzie grupy Beata założyła Kayzen20, a Szczepański zaprzestał grania20. W 2004 roku ukazuje się reedycja wszystkich oficjalnych wydawnictw grupy na jednym CD13, nakładem Kampf Records13. We wrześniu 2009 roku ukazuje się reedycja „Thus Spake Zaratustra”13, podana remasteryzacji w studio Hertz13, nakładem reaktywowanego Witching Hour Production13. Grupa przez cały okres swej historii nie zagrała ani jednego koncertu, nie chcąc występować na imprezach mieszanych i czekając na propozycję występu wyłącznie z zespołami z nurtu black metalowego17 odrzucając nawet propozycje występu w Paryżu20.


============================================================================================   
[1] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Marcin „Sejman” dla Slavic Horde Zine nr 1 1995
[2] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Łukasz Jaszak dla Sadistic nr 3
[3] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Adam Stasiak dla Necroscope Zine nr 4
[4] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Grzegorz Wanio dla Mephistopheles Zine nr 1
[5] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. dla Horna Zine nr 3 maj 1997
[6] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Marzena Miotk dla Genbandencbery nr 2
[7] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Laura dla Debilator Zine nr 1
[8] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Metal dla Bal Sagoth nr 2 1993 r
[9] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. dla Polish Abyss of Darkness Magazine 1993[?]
[10] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Necrophil dla Wizard Zine 1992r
[11] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Eduardo dla Horns Magazine 1993r
[12] Beata i Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. Maciach dla „7 Gates Mega-Sin” nr 5 2003r.
[13] http://witchinghour.pl 29.07.2014
[14] Jacek Szczepański „Gdy Norwegia była jeszcze w pieluchach” wywiad przepr. Bartosz Donarski dla http://muzyka.interia.pl 29.07.2014
[15] Ulotki promocyjne grupy
[16] „The Blackest” 1992r
[17] Informacja niepotwierdzona źródłowo
[18] Xantotol „Cult Of the Balck Pentagram” Witching Hour 1993r
[19] Xantotol “Thus Spake Zaratustra” Witching Hour 1995r
[20] Jacek Szczepański „Xantotol” wywiad przepr. M.K. dla "Czarci Chwost" nr1

Zdjęcia pochodzą z archiwum zespołu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz