Blog ten jest poświęcony historii polskiej sceny heavy metal, od czasów jej powstania po dziś, w znaczeniu tego terminu z lat ‘80, więc znajdą się tu też zespoły, których dziś nikt tak nie kwalifikuje.

Biografie zespołów będą sukcesywnie poprawiane i rozwijane wraz z dotarciem przez autora do nowych informacji. Więc nigdy nic nie wiadomo i lakoniczna, kilku zdaniowa notka z czasem może się przerodzić w epos ;). Informację o zespołach czerpię z rożnych źródeł, które podane są u spodu artykułu. W wypadku sprzeczności zawartych w źródłach, role decydującą, co do wyboru źródła odgrywał czas jego pochodzenia, następnie to czy jest to informacja od zespołu, czy notka dziennikarska.

Polecamy z całego serca:

wtorek, 7 stycznia 2014

Egzekuthor

Grupa powstaje jesienią 19861,2 roku w Szczecinie z inicjatywy2 gitarzysty Grzegorza Styp-Rekowskiego1,2 grającego uprzednio w  Chimera i Von Fallus1. Do pierwszego składu wchodzą basista Krzysztof Januk1,2 który grał uprzednio z Styp-Rekowskim w Von Fallus1, a  wcześniej w formacjach Mespitalder, M.A.C.K i Martwa Fala1, perkusista Robert Szymański1,2 również udzielający się wcześniej w M.A.C.K1,2 oraz  drugi gitarzysta Artur Dymel1,2.  Nowo powstały zespół przyjmuję nazwę Thor1. Grupa bierze na warsztat trzy utwory skomponowane przez zespół Von Fallus1,2 oraz wkrótce tworzy nowe2


Grupa debiutuje scenicznie wiosną 19871,2 na Przeglądzie Zespołów Rockowych w szczecińskim CKM „Słowianin” (obecnie Dom Kultury „Słowianin”),  który wygrywa2, dzięki czemu grupa przenosi salę prób się z garażu Styp-Rekowskiego do wyżej wspomnianej instytucji5. W maju do grupy dochodzi wokalista Jarosław Połaski1,2,3 z grupy Beliar1,2, występujący uprzednio w formacjach Aldis, Budowlanka i Generator1. Po rozszerzeniu składu o  nowego muzyka w zespole dochodzi do zmian1,2,4 w postaci zmiany stylistyki z  heavy metalu na thrash oraz dodaniu do uprzedniej nazwy prefiksu Egzek, czego pomysłodawcą był Januk4. Połaski w ciągu tygodnia tworzy teksty do czterech utworów2 i Egzekuthor wchodzi do zaimprowizowanego studia w szczecińskim klubie „Kontrasty”, gdzie nagrywa pierwsze demo2. Dzięki wysłaniu tego materiału grupa bierze udział w części konkursowej Jarocina 871,2. Po występie otrzymuję ofertę zagrania w Chicago dla Polonii1,2 ale wyjazd uniemożliwia jej nie uregulowany stosunek do służby wojskowej większości muzyków1,2. Jesienią grupa wysyła zgłoszenie na Metalmanię ’88 bez żadnego skutku6.

Egzekuthor na Jarocinie '88
Wiosną 1988 roku grupa wchodzi do szczecińskiego studia ARP gdzie rejestruje demo „Czas Sumienia”1,2. Z początkiem lipca Egzekuthor występuje na Thrash Camp ’88, gdzie zespół nagłośnił gitarzysta KAT’a4. W sierpniu wpierw bierze udział na Jarocinie ’88, do którego zakwalifikowany zostaje dzięki wysłaniu wyżej wymienionego dema1,2. Grupa zdobywa trzecie miejsce w konkursie1,2,4.
Koncert finałowym Egzekuthor gra dopiero w okolicach północy z powodu opóźnienia panującego podczas festiwalu4. Po wystęie Tomasz Dziubiński proponuję grupie kontrakt, który ta z miejsca odrzuca2,4 znając warunki panujące w MMP z rozmów z muzykami zrzeszonymi w jego stajni4. Z końcem tegoż miesiąca zespół występuje na Drrramie ’88, gdzie publiczność wymusza na organizatorach dodatkowy występ grupy na zakończenie imprezy6. Na przełomie 1988/1989 roku grupa rejestruje dla TV szczecin trzy utwory1,2 powstaje również krótki film o zespole i teledysk do utworu „Czas Sumienia”1,2, który emituje lokalna telewizja1,2
 W podsumowaniu Thrash’em All na rok 1988 grupa zajmuje pierwszą pozycję w plebiscycie na nadzieje a piąte na grupę roku15. Muzycy plasują się kolejno w swoich działach na miejscach: siódmym  Dymel i Szymański, szóstym Poławski i dziesiątym Janiuk15

            W kwietniu grupa gra koncert na Metalmanii ‘891,2 za który nie dostaje żadnego honorarium, a nawet zwrotu kosztów2. Po występie dochodzi w zespole do rozłamu na tle muzycznym. Szymański i Dymel chcieli aby Egzekuthor zmienił stylistykę zbliżoną do death metalu z angielskimi tekstami przeciwko czemu oponowała reszta muzyków, w szczególności Styp-Rekowski1, który wkrótce opuszcza formacje1 i emigruje do Niemiec. Niedługo po nim odchodzi Połaski1,2 oraz Janiuk. Do grupy dołączą gitarzysta Leszek Baran1 i basista Marek Szarkowski13. Wkrótce na próby Egzekhutora zaczyna przychodzić13, były wokalista Merciless Death, odbywający na ten czas służbę wojskową w jednostce w Szczecinie7,13, Grzegorz Miszuk. 20 sierpnia zespół występuje na Thrashfest ’89, niedługo później grupę z powodów osobistych opuszcza Szarkowski13. Na jego miejsce Miszuk sprowadza Marka Żaka, który również grał w Merciless Death7,13. 17 listopada grupa występuje na Metal Battle ’899,10, pod koniec roku muzycy aby odciąć się od przeszłości zmieniają nazwę na The End Forcer8. Wchodzą również do szczecińskiego studia ARP, gdzie nagrywają nowy sześcioutworowy materiał13. Z powodów niezadawalającego brzmienia13 nowe demo nie ukazuję się5.


W podsumowaniu Thrash’em All na rok 1989 grupa zajmuje ósma pozycję w plebiscycie na  grupę roku16. Muzycy plasują się kolejno w swoich działach na miejscach: dziesiątym Janiuk15 oraz Szymański na miejscu dziewiątym jako muzyk The End Forcer16.
Początkiem roku 1990 grupa wraca do starej nazwy5. 18 lutego występuje w Hali Gwardii w Opolu na Metal Bayzell12. Latem ponownie11 wkracza do tegoż samego studia i odnowa nagrywa uprzedni materiał dokonując przy tym zmiany nazwy pierwszego utworu z „Coatching Subconsciousness” na „Hateful Subconsciousness”1. Zespól wydaję taśmę własnym kosztem dzięki pomocy finansowej matki Szymańskiego13. Wkrótce od grupy odchodzi Baran1, który postanawia skoncentrować się wyłącznie na funkcji menadżera grupy13 a muzycy postanawiają grac jako kwartet5.
W podsumowaniu Thrash’em All na rok 1990 grupa zajmuje szóstą pozycję w plebiscycie na grupę roku17. Demo  zdobywa piąta pozycję jako albumu roku17. Muzycy plasują się kolejno w swoich działach na miejscach: trzecim Miszczuk i Szymański17.
 
Egzekuthor a.d. 1990
Wiosną 19915 grupa nawiązuje współpracę z MMP i wchodzi do poznańskiego studia  „Giełda” gdzie dokonuję rejestracji materiału na album13. 27 kwietnia występuje na Metalmanii ‘9110. Gdy przychodzi do podpisania kontraktu z MMP, warunki zaproponowane przez Tomasza Dziubińskiego, okazują się nie do przyjęcia przez muzyków i debiut grupy nie ukazuję się13. Niedługo pózniej Szymański deklaruje chęć odejścia do formacji Violent Drige13. Zespól daje ostatni koncert jesienią w klubie „Słowianin”13.

Egzekuthor a.d. 1991
Po wyemigrowaniu do Niemiec Styp-Rekowski1 udziela się w licznych małych projektach1 a na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych nawiązuje współprace z Wolfpackiem1, po którego rozpadzie gra w projekcie SIWY feat KRIZ1. Szymański gra wpierw Violent Dirge, Qou Vadis, B.E.T.H. a następnie w zespołach towarzyszący Ewelinie Flincie i Urszuli1. Dymel kończy karierę muzyczną1, a Miszuk i Żak reaktywują Merciless Death1.

  
Pod koniec 20021 roku dochodzi do reaktywacji grupy1 w składzie Połaski, Styp-Rekowski, Janiuk oraz Józef Kuśmierek perkusja występujący uprzednio w formacjach: AD Hock, Merciless Detah, Nediam, KGB (Kac gigant Band), S.A.G. (Szwadron Archanioła Gabriela) i V Kolumna1,7. Pierwszy koncert w nowym składzie Egzekhutor daję 16-ego listopada 2003 roku w poznańskim klubie „U Bazyla”1. 27-ego lutego 2004 zespół występuje jako suport TSA w szczecińskim kinie Colosseum. W lipcu dokonuję rejestracji singla z nowymi utworami  „Żuk” i „Wodnik”1. W pierwszej połowie 2005 roku Egzekuthor zamyka się w sali prób i przygotowuje materiał na płytę1. 9 lipca występuje na Metal Fest w Szczecinie1. W sierpniu14 udaję się do studia gdzie rejestruje po cztery utwory z nowego i starego repertuaru grupy1. Nagrania zostają przerwane z powodu ciężkiej choroby realizatora Artura Bursakowskiego1. 15-ego października grupa występuje w wrocławskim klubie „Madness” na koncercie z okazji 25-lecia zespołu Turbo1. W międzyczasie Egzekuthor nawiązuje współpracę z Ost Division Management1. W styczniu14 2006 grupa kończy rejestrację materiału na album1. Niedługo później odchodzi Polaski z powodów niemożliwości pogodzenia spraw osobistych z grą w zespole1. Nowym wokalistą zostaje Stanisław Rosłoń występujący uprzednio w formacji Crusader1. 24-28 kwietnia grupa odbywa mini trasę „Thrash Revolution Tour” obejmującą miasta: Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Poznań i Bydgoszcz1. Na koncercie w Szczecinie Polaski żegna się z fanami odśpiewując wraz z Rosłoniem utwór „Wodnik”1. Po trasie grupa zawiesza działalność4 wpierw roztaje się z Rosłoniem a następnie formację z powodów osobistych opuszcza Kuśmierek1. Wydanie płyty opóźniło się z powodów logistycznych jako że producent, będący również menedzerem grupy4, Tomasz Belczarz mieszka w Anglii i miks oraz mastering odbył się w kilku sesjach4. Muzycy grupy deklarują że kolejny powrót Egzekuthora ciągle jest mozliwy5.


W 2009 roku Thrashing Madness wydaje reedycję „Czasu Sumienia” oraz nie publikowany dotąd debiutancki album „Hateful Subconsciousness”, opatrując je bonusowymi nagraniami5.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skład ??1986 – maj 1987
Grzegorz "Siwy" Styp-Rekowski - gitara
Krzysztof "Iron" Janiuk – bas
Robert "Misiek", „Gruby” Szymański - perkusja
Artur „Sztetke” Dymel – gitara

Skład maj 1987 - ?? 1989
Grzegorz "Siwy" Styp-Rekowski - gitara
Krzysztof "Iron" Janiuk – bas
Robert "Misiek", „Gruby” Szymański - perkusja
Artur „Sztetke” Dymel – gitara
Jarosław „Morda” Połaski – śpiew

Skład ?? 1989  - ?? 1989
Robert "Misiek", „Gruby” Szymański - perkusja
Artur „Sztetke” Dymel – gitara
Grzegorz ”Wiechu” Miszuk – śpiew
Leszek Baran – gitara
Marek „Yancarz” Szarkowski – bas

Skład ?? 1989 - ?? 1990
Robert "Misiek", „Gruby” Szymański - perkusja
Artur „Sztetke”  Dymel – gitara
Grzegorz ”Wiechu” Miszuk – śpiew
Leszek Baran – gitara
Marek „Żaku” Żak – bas

Skład ?? 1990 -  ?? 1991
Robert "Misiek", „Gruby” Szymański - perkusja
Artur „Sztetke” Dymel – gitara
Grzegorz ”Wiechu” Miszuk – śpiew
Marek „Żaku” Żak – bas

Skład ?? 2002 - ?? 2006
Jarosław "Morda" Połaski – śpiew
Grzegorz "Siwy" Styp-Rekowski – gitara
Krzysztof "Iron" Janiuk – bas
Józef "Cygan" Kuśmierek – perkusja

Skład ?? 2006 - ?? 2006
Stanisław Rosłoń – śpiew
Grzegorz "Siwy" Styp-Rekowski – gitara
Krzysztof "Iron" Janiuk – bas
Józef "Cygan" Kuśmierek – perkusja

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Demo ’87 – 1987, MC, Demo, Self

01. Szóstka
02. Cyklon B
03. Cień Orła
04. Zakąska
05. Egzekuthor
06. Śmierci I Władzy Pakt
07. Psychodelik

Skład: Grzegorz Styp-Rekowski – g; Krzysztof Janiuk – b; Robert Szymański – dr, Artur Dymel –  g;
Jarosław Połaski – voc.
Nagrań dokonano: sala prób wiosna 1987
Muzyka: Egzekuthor z wyjątkiem 07 – Von Fallus
Słowa: Jarosław Połaski

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czas Sumienia - 1988, MC, Demo, Self

01. Intro
02. Egzekutor
03. Widmo Wojny
04. Zakąska
05. Cyklon B
06. Cień Orła
07. Bądź Jak Metal
08. Śmierci i Władzy Pakt
09. Czas Sumienia

Skład: Grzegorz Styp-Rekowski – g; Krzysztof Janiuk – b; Robert Szymański – dr, Artur Dymel –  g;
Jarosław Połaski – voc.
Gościnnie: Marcin Kierszka w 01
Nagrań dokonano: studio ARP, Szczecin, wiosna 1988r.
Realizacja: Artur Bursakowski i Marek Szukało
Muzyka: Egzekuthor
Słowa: Jarosław Połaski

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thrash Camp ’88 – 1988, MC, Bootleg

01. Egzekutor
02. Widmo Wojny
03. Bądź Jak Metal

Skład: Grzegorz Styp-Rekowski – g; Krzysztof Janiuk – b; Robert Szymański – dr, Artur Dymel –  g;
Jarosław Połaski – voc.
Nagrań dokonano: podczas Thrash Camp ‘88

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Metalmania ’89 -1989, LP, Sampler, Pronit, PLP 0113 – jako Egzekutor

Side B:
06. Dawno Czekam (orginalnie Czas Sumienia)

Produkcja: Tomasz Dziubiński dla MMP
Rejestracja koncertów: Andrzej Puczyński
Asystenci: Dariusz Gospodarczyk, Igor Czerniawski
Zgrania materiału dokonano: w studio Polskiego Radia W Poznaniu
Reżyser: Piotr Madziar
Asystenci: Zbigniew Suchański, Jacek Frączek

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Demo – 1989? 1990?, MC, Demo, never relased?

01. Coatching Subconsciousness
02. The Final Attack
03. Merciful Death (Atfer Merciless Live)
04. Born To Kill
05. Degenerated Medness
06. Holly Desecration

Skład: Robert Szymański – dr; Artur Dymel –g; Leszek Baran –g; Marek Żak – b, Grzegorz Miszuk – voc.
Muzyka: Artur Dymel
Słowa: Grzegorz Miszuk
Nagrań dokonano: studio ARP Szczecin

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hateful Subconsciousness – 1990, MC, Demo, Self
Hateful Subconsciousness – 1992, MC, Demo, Carnage Records, Carr 021-92                          

Side A:
01. Hateful Subconsciousness
02. The Final Attack
03. Merciful Death (After Merciless Life)

Side B:
04. Born To Kill
05. Degenerated Madness
06. Holy Desecration







Skład: Robert Szymański – dr; Artur Dymel –g; Leszek Baran –g; Marek Żak – b, Grzegorz Miszuk – voc.
Muzyka: Artur Dymel
Słowa: Grzegorz Miszuk
Nagrań dokonano: studio ARP Szczecin
Produkcja: Barbara Szymańska
Realizacja: Marek Szukało

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eternity #22 – Undeground Music Compilation (CD2 ) – 2006, Sampler

10. Żuk

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czas Sumienia – 2005, styczeń, CD, Reedition, self?

01. Intro
02. Egzekutor
03. Widmo wojny
04. Zakąska
05. Cyklon B
06. Cień Orła
07. Bądź Jak Metal
08. Śmierci I Władzy Pakt
09. Czas Sumienia










Remastering: Artur Bursakowski
Okładka: Tomasz Belcarz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bądź Jak Metal – 2008, CD, Album, Time Before Time, Death 044

01. Widmo Wojny
02. Łycha
03. Powroty
04. Cień Orła
05. Zakąska
06. Wodnik
07. Żuk
08. Bądź Jak Metal











Skład: Jarosław “Morda” – v; Grzegorz „Siwy” Styp-Rekowski – g; Krzysztof „Iron” Janiuk – b; Józef „Cygan” Kuśmierek – dr.
Muzyka: Egzekuthor
Słowa: Jarosław Połaski
Nagrań dokonano: sierpień 2005 i styczeń 2006
Realizacja: Artur Bursakowski
Miks i mastering: Artur Bursakowski
Produkcja: Tomasz Belcarz
Projekt okładki: Headone Studio
Zdjęcia: Tomasz Belcarz, Dariusz Gorajski, Anna  Jezienicka, Dominika Fudała

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czas Sumienia – 2009, CD, Reedition, Thrashing Madness

01. Intro
02. Egzekutor
03. Widmo wojny
04. Zakąska
05. Cyklon B
06. Cień Orła
07. Bądź Jak Metal
08. Śmierci I Władzy Pakt
09. Czas Sumienia
10. Szostka
11. Cyklon B
12. Cień Orła
13. Zakąska
14. Egzekutor
15. Śmierci I Władzy Pakt
16. Psychodelik
17. Czas Sumienia



Utwory: 01-09 pochodzą z “Czas Sumienia”
Utwory: 10-16 pochodzą z „Demo ‘87”
Utwór: 17 w formacie mp3 pochodzi z „Thrash Camp ‘88”
Remastering: Artur Bursakowski
Okładka: Tomasz Belcarz
Książeczka: Krzysztof Biliński i Leszek Wojnicz-Sianożecki

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hateful Subcinsciousness – 2009, CD,  Thrashing Madness,

01. Hateful Subconsciousness 
02. The Final Attack
03. Immortal Sinner
04. Welcome to Gotham
05. Oblivion Hill
06. Merciless Death (After Merciless Life)
07. Born to Kill
08. Degenarated Madness
09. Merciless Death
10. Pestilence of Hate
11. Holy Desecration
12. Into the Holocaust
13. Hateful Subconsciousness
14. The Final Attack
15. Merciful Death (After Merciless Life)
16. Born to Kill
17. Degenerated Madness
18. Holy Desecration


Utwory: 13-18 pochodzą z dema “Hateful Subconsciousness”
Skład: Robert Szymański – dr; Artur Dymel – g; Grzegorz Miszuk – voc, Marek Żak –b.
Muzyka: Artur Dymel
Słowa: Grzegorz Miszuk
Nagrań dokonano: Studio „Giełda” Poznań, wiosna 1991
Realizacja: Piotr Madziarz
Remastering: Krzysztof Biliński
Książeczka: Krzysztof Biliński i Leszek Wojnicz-Sianożecki

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[3] Folder Jarocin 87
[4] Grzegorz „Siwy” Styp-Rekowski „Egzekuthor” wywiad przepr. Wojcieh Lis dla „NNCh zine nr 6”
[5] Informacja nie potwierdzona źródłowo.
[6] Jacek Adamczyk „Leksykon Polskiej Muzyki Hard And Heavy (3)” Na przełaj
[8] „Pol News” Thrashe’em All nr 3/4 1989
[9] “Metal Battle ‘89” Thrashe’em All nr 3/4 1989
[10] http://www.dragon-web.pl 09.12.2013
[11] Egzekuthor "Hateful Subconsciousness" Carnage Rec. 1992
[12] Plakat Imprezy
[13] Egzekuthor “Hateful Subconsciousness” 2009 Thrashing Madness
[14] Egzekuthor “Bądź Jak Metal” 2008 Time Before Time
[15] “Thrash Horses ‘88” Thrash’em All nr 1 1989r
[16] “Thrash Horses ‘89” Thrash’em All nr 3/4 1990r
[17] “Thrash Horses ‘90” Thrash’em All nr 1 1991

Zdjęcia pochodzą z internetu, z [2] oraz archiwum Wojciecha Maziarza

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz