Grupa
powstaje w Przemyślu z inicjatywy gitarzysty Piotra Kopko (30.01.72) i
perkusisty Jarosława Maciuszka (15.10.73)4,5,6. Nie długo później do
składu dołącza śpiewający basista Irus4,6. Na początku formacja używała
roboczej nazwy Tanotos5, ale muzycy doszli do wniosku, że jest ona
mało oryginalna5 i przyjmują Cryptic Tales, podpatrzoną od grupy
Testament5, dla których była to jedna z alternatyw w okresie
przyjmowania nowej nazwy5. Logo dla grupy wykonuje Christopher
Szpajdel5 znany twórca logotypów zespołowo z całego świata i były
współpracownik „Septicore” Zine. Muzycy rozpoczynają próby i tworzą materiał na
pierwsze demo grupy4. Niestety na dzień przed rejestracją materiału4
na debiutanckie demo z zespołu odchodzi Irus4,6, którego ponosi
ambicja i wiara swoje umiejętności6. Po kilku miesiącach przesłuchań
do zespołu dołącza drugi gitarzysta Dariusz Gibalewicz i basista Witold
Zawadzki, a Kopko obejmuje wolny etat wokalisty łącząc śpiew z gra na gitarze4,6.
Muzycy skupiają się na dopracowaniu materiału4 i zamykają sale prób
przed widzami15.
Cryptic Tales a.d. 1991r |
W marcu
1991 grupa wchodzi do zaimprowizowanego studia2,4 w miejscowym WDK2,4, gdzie rejestruje utrzymany w stylistyce death
metalu, debiut The Sigh Of The Southern Cross2,4. Dzięki tej kasecie
Cryptic Tales zostaje zauważony przez Mariusza Kmiołka i podpisuje kontrakt z Carnage
Rec4. 28-ego lipca grupa
występuje na Shark Attack ’9116. W listopadzie grupa wchodzi do
Studia 8 w Gdyni, gdzie rejestruje nowe demo „Anathema”17 dla
Carnage Rec. Materiał, który na nim się znalazł jest mieszanką death i doom
metalu17 a instrumentum zostało rozszerzone o kontrabas. Kaseta
ukazuje się ze sporym opóźnieniem, dopiero w marcu 1993 roku z przyczyny
zaginięcia taśmy DAT z miksowanym materiałem1, przez co zespól
musiał się udać ponownie do studia i dokonać nowych miksów1.
Cryptic Tales a.d. 1992r |
W maju 1994
roku18 grupa ponownie wchodzi do Studia 8 w Gdyni12,18, z
zamieram zarejestrowania 45-cio minutowego materiału12, utrzymanego
w stylistyce doom z elementami muzyki psychodelicznej z lat 6018.
Niestety z powodu rozpadnięcie się sprzętu zaoferowanego przez studio12,
oraz braku funduszy na przedłużenie sesji, Cryptic Tales nie rejestruje trzech
utworów12. Muzyka grupy zostaje rozszerzona o partię fletu, które
zagrał Włodek Tuz7. Miał
również ponownie zostać wykorzystany kontrabas7, ale zastąpiono go
klawiszami z powodu nie dotarcia na czas do studia muzyka, który współpracował
z formacją przy nagrywaniu Anathemy7. Po sesji nagraniowej zespół
opuszcza Zawadzki, a jego miejsce zajmuję Mateusz Bernardyn (16.04.76)7,8.
Materiał otrzymuje tytuł „Valley Of The Dolls” i ukazuje się w Polsce nakładem
Gamma Records, a jego wydaniem na zachodzie zainteresowały się cztery wytwórnie12.
23-ego lipca grupa występuje na „S’thrash’ydle” ’9416.
Cryptic Tales a.d. 1994 r |
W maju 1996 roku grupa wchodzi do Studia
SPAART w Boguchwale gdzie rejestruje swój debiutancki album „The Tales”, na
którym znajduję się jedenaście kompozycji utrzymanych w stylistyce
klimatycznego doom metalu, z gotyckim wokalizami. Zespól rezygnuje z udziału
instrumentów jak flet czy kontrabas zastępując je klawiszami, czego przyczyną
jest niemożliwość w pełni odtworzenia utworów podczas koncertów3,
drugą przyczyną jest też zerwanie kontaktu z Tuzem3. Debiut ukazuję
się w Polsce na kasecie nakładem Croon Records (dawnego Gamma Rec.)3.
Cryptic Tales prowadzi w tym okresie rozmowy z portugalska wytwórnią Danger
records w sprawie wydania na płycie kompaktowej„Valley Of The Dolls” i „The
Tales”3. Nawiązuje również współpracę z Piotrem Popielem, edytorem zina
Sthrashna Thrashka, w roli menedżera grupy3. W 1997 roku nakładem
Aweken Production „The Tales” ukazuje się w Europie na CD8,15, a
zespól daję serię koncertów w Polsce8 i w Niemczech8,15.
W roku tym Kopko bierze tez gościny udział w nagraniu mini album grupy Sacrum
„The Symbol”15. Od grupy odchodzi Gibalewicz, a zastępuje go Maciej
Motyka8. 27-ego września
występuje na Vox Mortiis Festiwal w warszawki klubie Remont27.
Cryptic Tales a.d. 1996r |
W 1998 roku Kopko postanawia wycofać
się z grupy14, po mimo planowanej na jesień15 rejestracji
nowego materiału, coraz bardziej odległego stylistycznie14, od tego
co grupa prezentowała z początkiem lat ’90. Była to muzyka prosta, utrzymana w
stylistyce gotycko doom metalowej14. Przyczyną jego decyzji było
wypalenie się na tle artystycznym11,14 i brak wiary w powodzenie
zespółu14. Reszta muzyków nie podejmuje żadnej działalności pod
nazwą Cryptic Tales i formacja samoistnie się rozpada11,14.
Pierwszą próbę reaktywacji
zespołu muzycy podejmują w 1999 roku10,14 w składzie: Kopko,
Maciuszek i Bernardyn10,14 próbując powrócić stylistycznie do czasów
„Anathemy”10,14, ale dalej nie satysfakcjonowało to muzyków i zespól
ponownie się rozszedł10,14.
Motyka wyprowadza się z Przemyśla
zakańczając całkowicie muzyczną działalność13. Bernardyn wyprowadza
się do Warszawy gdzie bierze udział w licznych projektach13. Kopko
na ten czas rezygnuje z gry13.
W 2002 roku obywa się ponowna
próba reaktywacji Cryptic Tales10,14 w składzie Kopko, Maciuszek i
Daniel Maciura z Bleeding Art19. Kopko komponuje pięć nowych utworów,
ale dalej w stworzonych kompozycjach nie odnajduje w sobie sił19 do
gry i zespół zaprzestali prób14. Po pewnym czasie Kopko zaczyna
komponować w domu nowe utwory posługując się komputerem19 i rozpoczyna
pracę nad nowym stylem grupy10.
W listopadzie13 20058,13
grupa ponownie zbiera się w składzie Kopko, Maciuszek, Bernardyn8
oraz drugi gitarzysta Jacek Fall8,11, grający w Bleeding Art11
i rozpoczyna prace nad nowym wizerunkiem zespołu8, jaki opracował
Kopko zainspirowany grupą Emperor14. Po ogłoszeniu reaktywacji
Cryptic Tales dostaje liczne propozycje zagrania koncertów, ale nie przyjmuje
ich chcą wpierw przypomnieć o sobie nową płytą10. Prób odbywają się
głownie w trzyosobowym skaldzie Kopko, Maciuszek i Fall a Bernardyn dojeżdża
sporadycznie z Warszawy19.
Cryptic Tales a.d. 2008 |
W październiku 2006 muzycy
wchodzą do SPAART Studio w Boguchwale8, gdzie rozpoczynają etapową
rejestrację nowego materiału8. Podczas pierwszej sesji zostają
nagrane ślady perkusji i pierwszej gitary rytmicznej8. W kwietniu
2007 roku zostaje nagrana druga gitara rytmiczna, solówki i ścieżka basu8. W przerwie między
etapem drugim a trzecim8, Bernardyn werbuje do grupy7
klawiszowca Bartłomieja Filipińskiego7,8. W lipcu Cryptic Tales dokonuje ostatnich
nagrań, podczas których zarejestrowano wokale, wstawki gitary klasycznej i
klawisze mające być pierwotnie zaaranżowane jak zawsze przez Kopko7.
W grudniu grupa kończy miksy nowego materiału w SPAART Studio8.
W lutym 2008 w Studio Hertz
został dokonany mastering materiału8, który ukazuje się marcu pod
tytułem „VII Dogmata Of Mercy”8, nakładem Empire Recrods8.
Nowe wydawnictwo prezentuje muzykę utrzymaną w stylistyce black death metalu. W
lipcu Cryptic Tales nagrywa swój pierwszy video clip, którego produkcją zajęła
się grupa filmowa Zwllinder8.
Rok 2009 grupa rozpoczyna
koncertem u bok Samaela, 25-ego stycznia w krakowskim klubie „Loch Ness”. W
kwietniu „VII Dogmata of Mercy” ukazuję się poza granicami Polski nakładem
Crash Music8 a Psycho Records wydaje wznowienie na CD „Valley Of The
Dolls”8. W maju nakładem Redrum 666 ukazuje się reedycja CD
„Anathemy”. Następnie grupa gra kolejno: 29-ego w klubie „Sing Sing” w
Przemyślu, 30 –ego w rzeszowskim klubie „Vinyl”, a 31-ego w Krakowskim
„Underworld”8. W sierpniu z powodów osobistych odchodzi Fall8.
We wrześniu nowym gitarzystą zostaje Adam Dryś, który już od pierwszego
koncertu po reaktywacji wspomagał zespół na koncertach8 grajacy
równocześnie w Underdark8. 30-ego października Cryptic Tales
występuje na Extreme Nights Vol. II w
Lublinie. W listopadzie zespół towarzyszy na dwóch koncertach grupie Abused
Majesty: 27- ego w rzeszowskim klubie „Od Zmierzchu do Świtu” a 28-ego w klubie
„Kobra” w Katowicach8.
Rok 2010 rozpoczyna się dla
Cryptic Tales występem 24-ego stycznia w klubie „Rotunda”, na koncercie z
okazji 10-cio lecia grupy Thy Disease8. W lutym muzycy zamykają się w Sali prób i
rozpoczynają pracę nad nowym materiałem8. 22-ego maja występują na
United Titans Festiwal 2010 w Krakowie8. 13 czerwca zespól gra
koncert w klubie „Grota” w Przemyślu, podczas którego zespół wspomaga „Lobo”. 11-ego
września Cryptic Tales występuje w okrojonym składzie na „Warmia Underground
2010 w Olsztynie, gdyż Filipiński i Bernardyn odmówili udziału z powodów
osobistych8. Zespół wystąpił bez klawiszy, a Bernardyna zastąpił
„Lobo”8. Wkrótce też Filipiński opuszcza formację bez podania
przyczyny8.
W kwietniu 2011 roku grupa
wchodzi ponownie do SPAART Studio, w którym rozpoczyna rejestrację nowej płyty8
o tytule „Ancestors
of Conquerors” muzycznie mającą być kontynuacją „VII Dogmata of Mercy”.
Zostaje ona nagrana w składzie Kopko, Maciuszek i Dryś. W lipcu podczas
drugiego etapu partie basu nagrywa Marcina Nowaka9 Solówki są udziałem, Macieja
Gawlika9, a klawisze zostają zaaranżowane
przez Kopko i Drysia8.
============================================================================================
[1] „Carnage News” Thrash’em All nr 6 1993
[2] Mariusz Kmiołek “Demo reviews” Thrash’em All nr 1
1991.
[3]
Piotr Kopko “Cryptic Tales” wywiad przepr dla “Sadistic ZIne nr 7”
[4]
Jarosław Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr dla „Death Force Zine” nr 1
[5] Jarosław
Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr. Leszek Wojnicz dla „Equilibrum OF
Noise nr1”
[6]
Jarosław Maciuszek „Cryptic Tales” wywiad przepr. Dla „Necromancy Zine nr 1”
[7]
Piotr Kopko “Cryptic Tales” wywiad przepr Kreator dla Silent teras nr 3
[8] http://www.cryptictales.pl
20.07.2014
[9]
http://chaosvault.com/?s=Cryptic+Tales 20.07.2014
[10]
Piotr Kopko “Cryptic Tales Siedem Dogmatów Miłosierdzia” wywiad przepr. Darek
Kempy dla Thrash’em All
[11]
Piotr Kopko “Cryptic Tales Muzyczna Wizytówka” wywiad przepr. Piotr Bałajan dla
Mystic.art
[14]
Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr. „Ensifer”
dla http://www.metalcentre.pl 20.07.2014
[15] Piotr Kopko „Cryptic Tales” wywiad przepr
„Seizure Zine nr 2” 1998r
[16]
Plakat, materiał promocyjny imprezy
[17] Cryptic
Tales “Anathema” Carnage Rec 1993
[18] Cryptic Tales “Valley Of the Dolls” Gamma Rec.
[19]
Piotr Kopko “Cryptic Tales- Poczuć Zapach Siarki” wywiad przepr. „Levi” dla http://atmospheric.pl 20.07.2014
Zdjęcia pochodzą z [8]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz