Początki grupy sięgają końca drugiej
połowy lat ’70 ubiegłego wieku, kiedy to gitarzysta Piotr Luczyk (ur.11.VII.64)
wraz z kolegą z podstawówki, mieszkającym w tym samym bloku32 na
Katowickim osiedlu Tysiąclecia32, perkusistą Ireneuszem Lothem
(ur.25.III.64) postanawiają wspólnie grać hard rocka20,26.[Wiele
źródeł głownie z lat ‘80 podaje za datę powstania zespołu listopad 198131,45,
współczesne podają rok 1978, 197913 lub przełom 1979-1980 -
przyp.M.K.] Nowo powstała formacja przyjmuje nazwę KAT, która wymyślił Luczyk7,
26, już jako dwunastolatek26. Tworząc nazwę
poszukiwał symbolu czegoś lub kogoś silnego, potężnego i wymierzającego
sprawiedliwość, miała przy tym być krótka, zrozumiałą i łatwa do wymówienia
przez obcokrajowców13,26. [Niekiedy nazwa wywodzona jest jako skrót
od miasta Katowice –przyp. M.K.] Z początkiem lat ’80 do grupy dołączają
basista Tomasz Wiesław Jaguś i gitarzysta Ryszard Pisarski13 grający
uprzednio w hardrockowej formacji Fobos. Muzycy rozpoczynają działalność, jako
zespól instrumentalny, komponując autorski materiał z pozostawionym miejscem dla
warstwy wokalnej i rozpoczyna poszukiwanie wokalisty śpiewającego w stylu Ian’a
Gillan’a lub David’a Coverdale’a13. Pierwszym opracowanym utworem
miał być według Luczyka „Robak” skomponowany jeszcze przez Pisarskiego, a
według Lotha była to Zemsta13.
KAT 1980 lub 1981, od lewej: Pisarski, Jaguś, Loth, Luczyk |
Grupa debiutuje na koncercie w Pałacu
Młodzieży w Katowicach10,12. Następnie daje serie koncertów podczas
„Dni Uniwersytetu Śląskiego10. 12-ego grudnia występuję na pierwszej
edycji Silesian Rock2,9,13,16,31 w Bytomiu (która została przerwana
z powodu wprowadzenia następnego dnia stanu wojennego i dokończono ją dopiero
wiosną roku następnego - przyp. M.K.), Po zakończonym występie grupy2,
do muzyków podchodzi wokalista Roman Kostrzewski2,16,20 (ur.
15.II.60) [wówczas noszący nazwisko Kolleck, które przez władze zostało
spolszczone na Kołek. Obecne nazwisko Kostrzewski przyjął wieku 23lat8),
z którym muzycy umawiają się na
spotkanie na próbie następnego dnia2. Podczas tego przeglądu
członkowie KAT’a poznają również gitarzystę Wojciecha Mrowca grającego podówczas
w RH+15. Kostrzewski nie pojawia się na umówionym spotkaniu2,
gdyż został wmanewrowany na jednego z przywódców zawiązanego strajku na kopalni
Rozbrat, gdzie pracował, jako elektryk i malarz8. Po spacyfikowaniu górników
przez zomo, trafia do aresztu8. Pomimo że na rozprawie sądowej
oddalano od niego zarzuty, gdyż oznaczałoby to, że państwo źle wychowało
podopiecznego domu dziecka8, nie został on uniewinniony i odsiedział
miesiąc8.
KAT 1982 Ustroń |
Po dołączeniu do zespołu Kostrzewski
przyjmuje pseudonim artystyczny „Don”43, co spowodowane jest jego
uprzednią działalnością polityczną. Już z wokalistą muzycy przearanżowują materiał komponowany głównie przez Luczyka i Lotha47, a Kostrzewski wspomagany przez
ówczesnego menadżera grupy Zbigniewa Jerzego Węsiore11, współpracującego z grupą od maja 1982r46, pisze teksty
o tematyce jakże odmiennej od tych z jakich zasłynął KAT. Następnie zespół
rejestruje w studenckim klubie „Kwadraty”, gdzie odbywał próby, taśmę
zawierającą utwory „Robak”, „Skazaniec”, „Zemsta” i „Wyrokiem Sądu Bożego”13,
którą przesyła na festiwal młodej generacji, ale bez powodzenia2. 20-21 lipca formacja występuje na pierwszej edycji "Rock na Pojezierzu" w Brodnicy12,17,47 gdzie zdobywa dwa wyróżnienia za interesujące kompozycje i aranżacje oraz za pracę organizacyjną Węsiory47. W sierpniu grupa bierze udział w Warsztatach Muzycznych w Wilkasach,
na których ponownie spotykają się z Mrowcem15 i proponują mu
współpracę w miejsce Pisarskiego15, który opuścił zespól by grac
muzykę folkową. W miesiącu tym grają na Open Rock w Krakowie17,47 oraz wchodzą do studia Polskiego
Radia Katowice gdzie rejestruje utwory „Robak”, „Skazaniec”, „Zemsta” i
„Wyrokiem Sądu Bożego”12,13. Nagrania te po latach zostają opublikowane w 2013 roku na płycie „Rarities” wydanej przez MMP. W roku tym muzycy występują również we Wrocławiu na „Rock Nad Wisłą”17 Z końcem roku zespół zostaje zaprezentowany na antenie polskiego radia II46.
KAT A.D. 1983 |
W styczniu 19839,31
dokonuje nagrań w studio Polskiego Radia Katowice gdzie rejestruje utwory
„Ciężar” „Delirium tremens” i „Bez pamięci”. 5-ego marca grają na Maratonie
Rockowym w Katowickim Spodku2,17,31, co owocuje współpracą grupy z
Estradą Śląską17,31. KAT ponownie wysyła zgłoszenie na Festiwal w
Jarocinie, tym razem przesyłając taśmę z nagraniami radiowymi2 i
ponownie nie kwalifikuje się do udziału w imprezie2. Jak się później
okazało odrzucenie materiału miało być spowodowane tym, że komisja uznała, że
jest to przekręt polegający na tym, że nagrań dokonali profesjonalni muzycy,
pod których KAT się podszywa2.
KAT 1984 |
Pod koniec marca 1984 roku wygasa
umowa zawarta z Estrada Śląską i grupa dostaję się pod patronat Krakowskiego
PSJ17,31 a jej menadżerem zostaje Tomasz Pałasz. W czasie tym zespól
korzystał też z opieki Śląskiego Domu Opieki Twórczej prowadzonego przez Józefa
Skrzeka11,12. 25-ego czerwca KAT występuje w hali GTS Wisła z okazji
„Dni Krakowa” wraz z TSA17,31. Z początkiem sierpnia muzycy
postanawiają pofatygować się osobiście na przesłuchania, gdzie postanawiają
zaprezentować łagodniejsze oblicze muzyczne, sądząc ze poprzednie nie
powodzenie były wynikiem zbyt ostrej muzyki2,17. Grupa wykonała „Delirium
Tremens”, po którym chciała zaprezentować jeszcze dwa numery, ale jej
podziękowano2. Muzycy schodzą wściekli ze sceny, Loth był nawet gotowy
by pobić Waltera Chełstowskiego [twórca i organizator festiwalu w Jarocinie
– przyp M.K.], nie wiedząc ze to, co zagrali wystarczyło, aby się zakwalifikowali2.
Fragment przesłuchań KAT został uwieczniony na taśmie 8 mm przez filmowca
amatora Wacława Karonia. Na festiwalu muzycy wykonują „Pogoń”, „Mocni Ludzie”,
„Delirium Tremens”, „Diabelski Dom cz. 1” i „Skazaniec” i prawdopodobnie
„Pajęczyna”. Zespół wyniku głosowania dostaję się do „Złotej ósemki”,
nieoficjalnie miał on zdobyć największa ilość głosów33 [To samo
mówiono o Jaguarze – patrz - przyp.
M.K.]. Podczas festiwalu muzycy rozmawiają z Chełstowskim co owocuje zmianą
stylu17. Dzięki wygranej na Jarocinie16 w listopadzie
grupa wchodzi do studia na Wawrzyszewie w Warszawie, gdzie nagrywa
singiel dla Tonpressu12,17, który ukazuje się z początkiem roku
następnego. Trafiają na niego dwa utwory „Noce Szatana – kołysanka dla
niesfornych dzieci” [można tez, gdzieniegdzie znaleźć przykład kompetencji
polskiego dziennikarstwa lat ’80 ubiegłego wieku w postaci – „kołysanki dla
niesłyszących dzieci” – przyp M.K.] i „Ostatni Tabor” z tekstami napisanym
przez Roberta Milewskiego znanego z gry w formacji Mech. Singiel został
ponownie wydany na winylu w 2008 roku przez Nuclear War Now! Productions.
KAT z Hanoi Rock 1985 |
W okresie tym muzycy nawiązują
współprace z Tomaszem Dziubińskim, który zaczepił Luczyka w celu chciał zrobienia
wywiadu z grupą, ale tak się zakręcił ze został współmenadżerem zespołu, a
następnie wygryzł całkowicie Pałasza33, przejmując jego kontakty w
tym najistotniejszy z szefem Paagartu Andrzejem Marcem33. W kwietniu
1985 roku KAT miał otwierać koncerty zespołu Grirlschool, który miał zagrać od
25-3019, ale do trasy nie doszło. Natomiast grupa z końcem kwietnia otrzymuje
ofertę od Paagartu31, zastąpienia Oddziału Zamkniętego16 [przyczyną
była choroba gardła Jaryczewskiego – przyp M.K.], podczas trasy z Hanoi Rock16.
Po pierwszym koncercie 9-ego maja w warszawskim Torwarze, kierownik trasy
Andrzej Marzec orzekł, że zespół brzmi dostatecznie dobrze bez klawiszy33
i muzycy rezygnują z usług wspomagającego ich Milewskiego33. 19-ego
tegoż samego miesiąca grupa występuje na Rock Arenie ’85 w Poznaniu, a decyzję o
jej udziale w tej imprezie podjęto dopiero w trakcie trasy z Hanoi Rock45.
14-ego sierpnia Kat występuje na FMR Jarocin ‘85 podczas dnia Pop i Heavy36,
jako zaproszona gwiazda, a zagrany podczas koncertu utwór „Ostatni Tabor”
trafia do filmu „Fala” pod reżyserią Piotra Łazarkiewicza.
KAT 1985 fot: Robert Król |
Po występie na Jarocinie KAT
otrzymuje propozycje od Krzysztofa Domaszczyńskiego z Klubu płytowego „Razem” na
nagranie debiutanckiego albumu14. Sesja, podczas której muzycy
nocowali w hotelu Cracovia [podówczas jeden z bardziej renomowanych hoteli w
Krakowie – przyp M.K.], odbywająca się w studio Teatru Stu, rozpoczęła się
10-ego października17,31. Międzyczasie Domaszczyński i Marzec
kontaktują się z belgijskim producentem Jos’em Kloekiem14, podówczas
odpowiedzialnym w firmie Mausoleum od spraw eksportu i importu14,
który dociera na nagrania po trzech, czterech dniach od rozpoczęcia sesji30.
W Kacie, Kloeka miało zainteresować ich spojrzenie na muzykę metalową oraz
teksty zawierające odniesienia do biblijnej apokalipsy14. Po
zakończeniu sesji 20-ego tegoż samego miesiące Kloek zabiera nagrania do
Belgii, gdzie zapada pozytywna decyzja o wydaniu albumu w wersji anglojęzycznej30.
Kat w listopadzie ponownie wchodzi do studia Teatru Stu, pod okiem Kloeka i Piotra
Brzezińskiego, tym razem za pieniądze Belgów14. Teksty zostały
przetłumaczone przez Dziubińskiego, który dokonał w niektórych utworach znaczących
zmian w warstwie lirycznej, a Kostrzewski zaśpiewał je używając zapisu
fonetycznego14. Specyficzne brzmienie gitar zostało uzyskane
przypadkowo i zostało spowodowane rezonansem pudła fortepianu stojącego w stuio7.
Podobnie było z wokalami tyle, że w tym wypadku był to efekt zamierzony prze
Kloek’a, który umieścił mikrofony na otwartym pudle wyżej wspomnianego
fortepianu33. W czasie nagrań doszło do kłótni miedzy Luczkiem a
Mrowcem, czego przyczyną był stosunek tego drugiego do działalności zespołu.
Mrowiec miał zniknąć na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji i przyjechał nieprzygotowany
do nagrań, co kończy się jego odejściem zespołu, po zakończeniu nagrań. Sesja
zakończyła się 27-ego listopada. Muzycy dokonują też ponownego miksu wersji
polskojęzycznej uznając, że pierwotnie sekcja rytmiczna miała zbyt płaskie i
mało agresywne brzmienie oraz wokale Kostrzewskiego ginęły w pokładach
muzycznych30. Pierwotny miks ukazał się na płycie kompaktowej „666/Metal
And Hell (25th Anniversary Edition)” w 2011 roku nakładem Yestarday, bez wiedzy
i zgody muzyków. Luczyk przygotowywał projekt okładki na anglojęzyczny album, ale
Dziubiński zamiast oddać go profesjonalnemu grafikowi przesył do drukarni14
i tak powstaje charakterystyczne używane do dziś logo zespołu. Dwa utwory
grupy, miały trafić na składankę Music From Poland, ale zarządzający doborem
materiału na ten album, Andrzej Kosmal odrzucił je twierdząc, że to
amatorszczyzna30. Jesienią tonpress wznawia singiel30. Z
końcem roku grupa nieodpłatnie występuje na imprezie pt „Dzieciom”
zorganizowanej w MKD-u w Świętochłowicach-Lipinach przez Polski Związek
Katolicko-Społeczny.
Metalmania 86 fot. Andrzej Kiełbowicz |
5-ego kwietnia Kat występuje, drugiego dnia pierwszej
edycji festiwalu Metalmani31,34, gdzie prezentuje nie spotykane do
tej pory w Polsce widowisko sceniczne34: Koncert zaczął się
wybuchami , a scenę spowiły kłęby czerwonego oświetlonego dymu. Kostrzewski
wystąpił w czarnym płaszczu podszytym szkarłatem a finale padł omdlony34.
Na deskach przy podkładzie Musorgskiego pojawiały się wtedy ubrane w czarne
trykoty diablice, które odprawieniu pląsów wyniosły Kostrzewskiego34.
Na imprezie nastąpiła prezentacja debiutu grupy, którego wersja polsko i angielskojęzyczna,
pierwotnie miały ukazać się w marcu tegoż roku31. Polska wersja
ukazała się na płycie nakładem Klub Płytowego Razem w oficjalnym nakładzie
pięciu tysięcy sztuk15 pod tytułem „666”. Angielskojęzyczny album,
który otrzymał tytuł „Metal And Hell” ukazał się nakładem Ambush Records, czego
przyczyną był rozłam w Masusloeum Rec. Debiut pokazuje nowe oblicze zespołu,
muzyka to speed metal okraszony nawiązaniami do klasycznego brzmienia hard
rocka i thrash metalu, a teksty nabrały wydźwięku satanistycznego. Występ Kata
na metalmanii miał też otwierać jego wspólną trasę wraz formacją Killer, której
zakończenie planowane było na 22-ego tegoż samego miesiąca31. Jednym
z powodów nie wzięcie udziału zespołu w trasie miał być nieuregulowany stosunek
do służby wojskowej przez muzyków4. 22- ego KAT występuje na XIII
KFPP Opole w części pod tytułem „Non Stop Rock’. 30-ego lipca grupa występuje
podczas dnia „Złoty Metal” na FMR Jarocin’8636. Przed rozpoczęciem
show, muzycy zapraszają na scenę Marka Piekarczyka z TSA, z którym wspólnie
wypili szampana37 w celu załagodzenia konfliktów między fanami Heavy
Metalu a „teesowcami”. Zagrany podówczas utwór „Wyrocznia” trafia do filmu „My
Blood, Your Blood”, w filmie zostaje również pokazany fragment rozmowy
Kostrzewskiego z księdzem na temat satanizmu. Po festiwalu Kat zostaje
posądzony o sprowokowanie czarnej mszy, która odbyła się na pobliskim cmentarzu
[Msze sprowokować miał występ grupy Test Fobii – Kreon przyp. M.K.]. W sierpniu
nakładem Pronit’u ukazuje się w Polsce „Metal And Hell”35, że
zmienioną szatą graficzną. Pod koniec roku skład zasila drugi gitarzysta Rafał
Żelechowski uprzednio grający w Test Fobii, Test Fobii – Kreon, oraz Loth
zostaje zastąpiony przez Mariusza Słowińskigo również z Testu Fobii – Kreon6.
W okresie tym KAT wydaje również dwa single dostępne wyłącznie dla członków
fanklubu: „Time of Revenge / Czas Zemsty” i „Metal And Hell / Oracle”.
Jarocin '86 fot: Jacek Domiński |
Z początkiem 1987 roku KAT
rozstaje się z Żelechowskim i Słowińskim, do składu wraca Loth. 10 i 11 – ego
lutego zespól otwiera występy formacji Metallica w Katowickim Spodku, grając
20-25 minutowy set. Podczas występów dochodzi do afery, z garderoby Metallici
zostają skradzione koszulki, za co obwiniono KAT, ale najprawdopodobniej część
koszulek pobrali dziennikarze podając się za członków zespołu39, a
część ktoś wykradł33,39. Muzycy KAT’a mieli dostać wtedy wyłącznie
szalki. Sytuacja ta zaprzepaściła rozmowy na temat wspólnej trasy obu zespołów33.
4-ego kwietnia grupa występuje na drugiej edycji Metalmani.5-ego sierpnia zespól
występuje na FMR Jarocin ’87 i jest to ostatni koncert z Jagusiem w składzie5,
który wyjeżdża do Niemiec, a stamtąd emigruje do U.S.A.. Na miejsce Jagusia
zostaje przyjęty Krzysztof Stasiak. Od 11-ego do 19-ego tegoż samego miesiąca
zespól bierze udział w trasie „Heavy Metal Show” wraz z czeską formacją Citron,
i nowymi podopiecznymi Dziubińskiego: Turbo, Dragon, Destroyer, Stos i Wilczy
Pająk42. Tourne obejmowało kolejno miasta: Racibórz, Zielona Góra,
Koszalin, Gdańsk, Lublin (koncerty 16 i 17-ego) i zakończyło się w Łaziskach
Górnych42. Następnie grupa wchodzi do Exodus Studio w Warszawie
gdzie pod okiem Andrzeja Puczyńskiego nagrywa nowy materiał21,
którego część prezentowana była przez
muzyków już na koncertach. Po mimo trudnych warunków, studio było w
trakcie budowy, sesja przebiega prawie bezproblemowo21. Pod koniec
sesji, która zakończyła się z początkiem 1988 roku, w niewyjaśnionych
okolicznościach zostały skasowane ślady perkusji w dwóch utworach21.
W planach była tez rejestracja anglojęzycznej wersji płyty13, ale
został zarejestrowany wyłącznie utwór „Menaced”13, będący
angielskojęzyczną wersją „Porwanego Obłędem”, do którego zrealizowano również
teledysk13. We wrześniu ukazuje się kaseta „Polish Heavy Metal ‘87”35
zawierająca dwa utwory KAT’a: „Mag – Sex” i „Dziewczyna w Cierniowej Koronie”
zarejestrowane podczas występu grupy na Metalmanii ’87. W grudniu, zostaje
wydany przez Poljazz album o tytule „38 Minuts Of Life”35. Błąd w
tytule najprawdopodobniej leży po stronie wytwórni, zespołowi został
przedstawiony projekt okładki bez nadruków2. Zawarte na płycie
utwory, która ukazała się bez zgody muzyków33, zostały
zarejestrowane podczas koncertów zespołu w katowickim Spodku, zagranych od
grudnia 1986 do kwietnia 1987 roku42, [prawdopodobnie były to cztery
koncerty: grudniowy, występy przed metallicą i metalmania ’87 – przyp M.K.] i
zostały nieznacznie poprawione w studio33. Na albumie znalazły się
cztery, niemające jeszcze podówczas swej studyjnej wersji42, utwory
prezentujące nowe muzyczne oblicze KAT’a utrzymane w stylistyce thrash metalu. W
tym samym miesiącu zespół występuje w Czechosłowacji oraz ukazuje się, nakładem
Tonpress’u składanka „Metal Shock” z utworem „Noce Szatana” zarejestrowanym
podczas Metalmanii ’8735.
1987 Kat i Metallica |
Z początkiem roku dochodzi do
rozstania się zespołu z Dziubińskim, czego przyczyną był spadek jakości
koncertów5, organizowanie występów innych zespołów, że stajni
wykorzystując nazwę KAT na plakatach43 oraz kwestie finansowe5.
Kostrzewski zaproponował Dziubińskiemu układ, że będzie on brał wyłącznie
pieniądze za koncerty grupy, które faktycznie się odbyły, a nie dlatego że jest
menadżerem43. Dziubiński rozważał ta formę współpracy, ale nie
doszło do porozumienia z Luczykiem43. Po rozstaniu się z Dziubińskim
w sprawach menadżerskich grupę wspomaga Jacek Adamczyk. Wiosną po zakończeniu
nagrań, odchodzi Kostrzewski. Muzycy próbowali na jego miejsce zwerbować
Krzysztofa „Uriah” Ostasiuka, ale bez powodzenia44. W maju35,
wyłącznie na kasecie, nakładem Poltonu, ukazuję się drugi album grupy. Pierwotnie
miał on nosić tytuł „Cisza Wymarłych Światów”, ale został zmieniony na „Oddech Wymarłych Światów”8 pod
wpływem cenzury8. Wydanie winylowe ukazuje się rok później45,
z winy wydawcy5. Jesienią grupa zawiesza próby44. W roku
tym nakładem Imtrat ukazuje się na płycie kompaktowej kompilacja „Power Metal –
Heavy Metal From Benelux” zawierająca dwa utwory KAT’a: „Metal And Hell” i „Killer”
[Czyni to KAT’a pierwszym zespołem metalowym, który ukazał się na CD – przyp. M.K.].
KAT 1987 (?) |
============================================================================================
[1] Piotr Luczyk i Ireneusz Loth „Egzekucja Odroczona”
wywiad przepr. Igor Stefanowicz dla Tylko Rock
[2] Piotr Luczyk i Ireneusz Loth „KAT 79-92” wywiad przepr.
Igor Stefanowicz dla Tylko Rock
[3] Piotr Luczyk, Roman Kostrzewski „protokół Rozbieżnosći”
wywiad przepr. Jarosław Szubrycht dla Mystic Art.
[4] Roman Kostrzewski „KAT: Między Fantazją a
rzeczywistością” wywiad przepr. Maciej Kierzkowski dla Thrashem All.
[5] Piotr Luczyk „Cięcie Kata” wywiad przepr. Mariusz
Kmiołek dla Thrashem All nr 2 1989
[6] Krzyki I Szepty „Magazyn Muzyczny” nr 334 grudzień 86
[7] Piotr Luczyk, Roman Kostrzewski, Ireneusz Oset „KAT o
Sobie”
[8] Roman Kostrzewski „Roman Kostrzewski” wywiad przper. Dla
Playboy nr 6 2011
[9] Roman Kostrzewski „Wywiad z Romanem Kostrzewskim
(Wokalista KAT) cz1-4. Wywiad przepr dla .Salon 24
[10] Zygmunt Kiszakiewicz „Bez Gwiazdorstwa” Panorama nr
1455 13.06.82
[11] KAT „Spór o „ciężki metal” wywiad przepr. Zygmunt
Kiszewicz dla Panorama nr 1608 19.05 1985.
[12] wycinek prasowy z nieznanej mi gazety.
[13] KAT
„Rarities 2013
[14] KAT
„Metal And Hell”
[15] KAT “666”
[16] Gnoiński, Skaradziński „Encyklopedia polskiego
rocka"
[17] KAT „KAT” wywiad przepr. Krzysztof Domaszczyński dla
„Razem” 1985
[18] Piotr Luczyk „KAT” wywiad przepr Thasior dla. www.metal.pl 05.06.2015
[19] Jerzy Bojanowicz „Z kraju Jednym tchem” Non Stop
kwiecień 85
[20] Piotr Luczyk ”Nie mam Złudzeń” wywiad przepr. Jarosław Szubrycht dla http://muzyka.interia.pl
06.06.2015
[21] KAT: Byliśmy prekursorami http://muzyka.interia.pl (02.IV.2006)
06.06.2015
[22] KAT w komplecie http://muzyka.interia.pl
(03.XII.2006) 06.06.2015
[23] Będzie KAT! http://muzyka.interia.pl
(13.06.2001) 06.06.2015
[24] KAT Powraca http://muzyka.interia.pl
(28.10.2002) 06.06.2015
[25] Rozłam Kata http://muzyka.interia.pl
(28.10.2002) 06.06.2015
[26] Piotr Luczyk „30 lat w służbie metalu” wywiad przepr.
Bart Gabriel dla Hardrocker za http://muzyka.interia.pl
(26.IV.2008) 06.06.2015
[27] Piotr Luczyk
„Nie składamy broni” http://muzyka.interia.pl
(16.08.2004) 06.06.2015
[28] KAT: Pożegnanie Kostrzewskiego http://muzyka.interia.pl (8.10.2004)
06.06.2015
[29] „Thrashekspres” Thrash’em All 7-8 1988
[30] KAT „Pieśń Kata” wywiad przper Czesław Wojtków dla Magazyn
Muzyczny nr 326 IV. 1986
[31] Folder Metalmania ‘86
[32] Roman Kostrzewksi „Legenda wyśniona” wywiad przepr. dla
[33] Roman Kostrzewski, Ireneusz Loth, Piotr Luczyk „Kot Kat
Krzepi” wywiad przepr. dla Brum
[34] Andrzej Kołodziejski „Notki z Kotła” Magazyn Muzyczny
nr 328 1986
[35] Folder „Metalmanii ‘89”
[36] Folder Imprezy
[37] Leszek Gnoiński „Zwierzenia Kontestatora” SON, Karków
2014
[38] Jerzy Bojanowicz „Z kraju Jednym tchem” Non Stop
grudzień 1986
[39] Ireneusz Loth, Piotr Luczyk, Roman Kostrzewski „Oddech
(Nie) Wymarłych Światów” wywiad przepr. dla Thrash’em All nr 1 2003r
[40] Roman Kostrzewski „W objęciach Szatana”
[41] Jerzy Bojanowicz „Z kraju Jednym tchem” Non Stop
kwiecień 1988
[42] Jerzy Bojanowicz „Z kraju Jednym tchem” Non Stop sierpień
1988
[43] Roman Kostrzewski „KAT rozprawa o metodzie” wywiad
przepr. Wiesław Królikowski dla Teraz Rock nr1 1997
[44] Jerzy Bojanowicz „Z kraju Jednym tchem” Non Stop
wrzesień 1988
[45] Jacek Adamczyk „Leksykon Polskiej Muzyki Hard And Heavy”
NA przełaj 1989
[46]
[47]
[46]
[47]
dobra robota
OdpowiedzUsuń